Saturday 17 December 2011

Trädgårdsarbete

Hastade i väg i torsdags och inhandlade lite kryddor, blommor och en stor kruka att odla sallad i. Tur att man har skottkärra att lasta allt i när det ska runt huset till baksidan.
 För några veckor sedan sprang jag på en sådan här kruka till ett kanonpris. Tänkte att den kunde väll bli bra nu när vi inte har ett trädgårdsland. Så jag började dagen innan med att plantera det jag hade hemma sedan tidigare men det kom jag inte så långt med. Det som kom i krukan först var mynta, rosmarin och basilika.
 Till detta köpte jag gräslök, timjan och ruccola att odla på toppen. Tycker det ser så läckert ut med dessa krukor när de väl tar fart och blir alldeles "lurviga". Vi får väll se hur det blir med det!


 Här är salladen i den stora salladsskålen. Köpte en mix av lite olika bladsallader, i olika färg och struktur och dessutom slängde jag ner lite ruccola här också, då man får så många plantor när man köper dem. Dessa står nu på altanen på baksidan, vilket är förhållandevis nära köket vilket man ju vill att just kryddväxter och sallad ska vara. Nu hoppas jag bara på en härlig skörd.
 Passade också på att köpa mera basilika. Det sägs nämligen att tomater och basilika gynnar varandra när de växer ihop, någon av dem skyddar den andre från skadeinsekter. Det brukar funka fint för oss så nu har jag planterat basilika i varje tomatkruka. Dessutom har jag lagt över halm för att skydda mot allt för stark avdunstning så att jorden behåller sin fuktighet bättre. Finns det någe bättre än tomater och basilika?

 Lite blommor blev det också. Dessa sålde de billigt och jag hade en tom kruka kvar hemma att fylla med något fint. Tyckte att rosa nejlikor och vit lobelia stod sig fint mot blå kruka, eller hur? Sofia tyckte det var kul att hjälpa till och hämta blommorna åt mig. Sedan nöjde hon sig med att plocka sten från gräsmattan som vi har gott om.

Jag passar på att önska trevlig 4:e advent till er alla med denna somriga bild!

Tjingeling!


2 comments:

Christina said...

Fint du gör. Har också en sån kruka men har smultron i den./Lila-Christina

fianathome said...

Önskar dig detsamma! Fint blir det med alla planteringar. Känns konstigt att se hur allt ska spira och växa och här är bara blött, mörkt och kallt. Ha det riktigt gott!!//Fia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...