Thursday 22 December 2011

Godis e gott!

 Det har bakats här i stugan. Ja har man nu en superbra köksbänk som är som gjord för att flera personer kan vara där samtidigt så måste man ju eller hur? I adventskalendern har det varit att göra godis under veckan och det är alltid kul.
 Sofia var nog egentligen mer intresserad av att leka med formarna än något annat men ändå mäkta stolt när vi var klara. Här blev det ischoklad som gick ner som en dans.

 När storasyster kom hem från skolan fick hon göra risbräck/rocky road. Ja vi tog vad vi hade hemma, musli, cornflakes, russin, minimashmallows och lite annat men inga nötter. Som synes så var detta också rätt gott och svårt att låta bli att testa under arbetets gång.
 Knäck stod på schemat i morse. Gick som en dans och tjejerna hjälpte till med att ställa ut formarna och när jag hält i smeten lade de i en tändsticka i varje.

Jag har bara hittat de små metallformarna en gång och aldrig mer, så det blir pappersformar som är aningen för stora dessutom tycker jag inte om att tjejerna har något så stort i munnen om de skulle springa omkring. Ja knäck tar ju ofta en stund att äta upp. Så för några år sedan kom jag på att jag kunde göra dem till något klubbliknande som man kunde suga och tugga på. Brukar göra några utan pinnar för jag tycker inte om dem med.
Här är min sill som jag gjorde i går kväll. Har aldrig gjort sill och visste inte att det fanns grejer här i Asutralien för att göra egen men så fick jag tips från en annan bloggerska Pernilla på Swedish Corner. Så nu väntar jag med spänning på att provsmaka på julaftonen. Om det nu inte skulle falla oss i smaken så har jag back-up med IKEA:s sillburkar.

Ja vi har inte varit inne hela dagen. I dag hade vi absolut fantastiskt sommarväder, med sol och värme så vi spendera hela eftermiddagen i en lekpark och sedan åkte vi hem och jag stoppade två lyckliga men ack så smutsiga barn i ett svalkande bad där de fick dricka kall saft.

Trevlig dan före dan före dopparedagen!

5 comments:

tinajo said...

Vad mycket mums - smart med små pinnat i knäcken, det ska jag tänka på! Ha en riktigt fin jul! :-)

TIDSOPTIMISTEN said...

Gud vilka söta tjejer du har och ännu mer sötsaker har ni bakat ihop. Tack för tipsen ang köttbullarna har hittat coops och husmorsornars recept på nätet så de är sparade och ska testas. Vår kokbok har jag hemma så det får blir lite köttbulle-rullning framöver - nåt av recepten ska jag väl kunna lyckas med ;) ....så kanske jag kan göra egna till nästa jul !!!

Kram F

Jenny said...

Hej Anette!
Vad mycket smarrigt julgodis ni gjort du o dina töser!De är verkligen söta som socker båda två:)

Ha en riktigt GOD JUL!

Kraam Jenny

fianathome said...

Åh va det låter härligt! Hoppas sillen blir god. kram Fia

Framgångsbyran said...

Sköna tv-kock smajls! Raringar! Sillen ser fantastisk ut! Hur smakade den?
Kramar Inger

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...