Friday 5 October 2012

Trädgårdsarbete

 Jag har planterat lite idag. Tog mig ann den lilla rabatten vi sidan av lekstugan, trodde tjejerna skulle hjålpa till men de var helt uppslukade av sin sandlåda på andra sida men de kom och tittade när jag var klar.

 De gamla jordgubbsplantorna som överlevt ett helt år i dessa krukor utan större omsorg. Hoppas de trivs i det fria lite bättre. Köpte också en ny planta ihop om att det blir lite mer bär, två såg så futtigt ut.
Sedan satte jag lite majs också. Båda tjejerna gillar majs så det passade bra i deras rabatt.

Färdigt nu är det bara att vänta. Tjejerna undrade när det är klart. Efter jul svarade jag men tror att det nog mer lutar åt slutet av januari men vem vet som bekant beror det ju en del på vädret också.
 Sedan köpte jag några härliga blommor, en typ av prästkrage, i härliga lila färger. Dessa brukar vara rätt lätt odlade och växa sig stora snabbt och även blomma länge.


 En "klätterställning" för blommor. Har letat efter en mera konstnärligt utförd men har inte sett någon så jag fick göra en med hjälp av några pinnar. När väl växterna klättrar upp längs ställningen så ser man den ju ändå inte. Ska fortsätta leta efter en mer utsmyckad i järnsmide. Här kommer det växa krasse om ett tag.

 Jag avslutar med min favorit. Detta är en variant av de två andra lila "prästkragarna" jag köpte. Kunde inte motstå den underbart vackra och annorlunda blommar. Den var svårfångad på bild då det blåste mycket ute idag.

Ha en härlig fredag!









8 comments:

Fröken Tindra said...

Börjar med att säga grattis i efterskott! Lustigt med presenten. Tänk vad länge hon ändå lyckats hålla tyst. =0) En jul när jag var barn råkade mamma säga "Akta dockskåpet" när ett stort paket skulle stuvas in i bilen... Så det är inte bara de små som försäger sig. Sen kanske det var av olika anledningar. =0)
Det blommar fint i lila hos dig förstår jag. Har själv haft bl.a
så´na i lådorna i sommar.
Skall bli kul att följa lekstugerabatten. Ett och annat gott att äta där senare.
Ha det gott!
Kram!

Maria - Wikers Liv said...

Så fint det är och kommer att bli!
Känns konstigt att tänka att ni ska skörda i januari!!! ;) :)
Kram /Maria

Bokcaféet i byn said...

Hej Anette!
Först av allt, ett varmt tack för blogg awarden! Den värmde!!

Så fint du gör i er trädgård! Jordgubbsplantor-underbart! Majs, lika härligt det! Jag kan tänka mig hur de kommer att växa och trivas i ert klimat!
Den sista bilden på den lila blomman. Jösses så vacker och vilket foto!

Här hemma börjar trädgårdssäsongen gå mot sitt slut. Det känns skönt. Efter några intensiva månader längtar jag efter ledighet från vattning, rensning etc.

Önskar dig och familjen en mysig helg!
Kram Anna

fianathome said...

Så underbara lila blommor! Gilla :)
Här funderar jag på vad jag ska göra med alla halvtaskiga pelargoner som farit illa nu med allt regn.
Dags att gå i säng. Det har mörknat för länge sen och ruggigt ute. Den här tiden för några månader sen badade vi - svårt och tro det nu.
Ha det så bra
kramelikram
Fia

TIDSOPTIMISTEN said...

Oj vad mycket fint du fått ner i jorden, lite roligare än ljung och skit som vi får tampas med nu ett tag framöver. Apropå det du sa om Aerobics pass så träffade jag min instruktör häromdagen som precis kommit hem från en resa till NY och hon sa att det var likadant där - jättedåliga gruppträningspass. Hon sa att Sverige är överlägsna på den fronten - hon har väl rest runt och testat en del länder antar jag ;)

kram Ullis

Jenny said...

Oooo, så fint det blir!
Kram Jenny

svart vitt och rött said...

Åh, vilken härlig värme ni har,,, där stortrivs ju lite mer exotiska grejer i trädgården :-) Så härligt!! Den där lila "prästkragen" är riktigt riktigt fin!! Ha en bra helg!

Hemma på Sjuan said...

Vad fint du gör i trädgården! Känns lite upp o ner för oss som snart ska skotta snö ;)
Visst bor vi mitt emot Hammarbybacken.
Ha en härlig helg! Kram Suss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...