Monday 24 September 2012

Helgarbete

Vi han med en hel del denna helg och vädrets makter var på vår sida också. Vilket ju inte är helt fel. Det viktigaste på vår agenda var att bygga en box att odla grönsaker i då det är snart dags att plantera dem. Vi har haft många planer om var vi ska odla allt vi vill men det är inte alltid som ens vilja överens stämmer med "naturens". I vårt fall har det att göra med hur vår tomt ligger och hur vårt hus är placerat på tomten och följden blir vart det bli skuggigt samt förståss var vi har vår "berömda" dränering/stenå.

Det visade sig till exempel att det kanske skulle vara mindre lämpligt att odla tomater längsmed staketet bakom vår stenå Vilket gjorde att vi är tvugna att hitta ny plats för dem, fast vi ska prova med några längs staketet i år. Sedan har vi ju inte ens bott i huset ett år ännu och det är lätt att glömma bort hur mycket och vart skuggan lägger sig runtom på tomten. Nu under vintern har det varit väldigt skuggigt. Men de senaste veckorna har det ändrats rejält men ibland varit svårt ändå att ha koll  då solen inte visat sig vissa dagar.
Så i år får det bli lite av "trail & error". Vi provar oss fram och det är bland annat därför som vi gjort en flyttbar box att odla i. Vi byggde den på altanen för att få den vinkelrät och så flyttade vi den med bara en plankhöjd fastskruvad. Jag kan lova att den var blytung för två personer att flytta. Så det kan bli spännande om vi bestämmer oss för att vi valt fel plats till nästa år.

Medans vi såga och byggde målade äldsta dottern i fred ute på altanen. Den lilla fröken var på lekdate hos sin kusin. Lungt och skönt för alla.

Ja så här blev det alltså. Det ser lite konstigt ut just nu kan jag tycka och jag är inte helt näjd med placeringen men det är där solen är så vi provar. Det blev också två boxar bredvid lekstugan där den ena ska innehålla majs och jordgubbar och den till höger ska vi göra till en sandlåda. Ska ta tillvara på alla sandsäckar som vi har kvar efter översvämningen tidigare i år. Det blir också en rabatt framför långsidan av garaget. Där hade vi tänkt oss att odla inhemska australiensiska växter bara då det finns en mängd häftiga sådana. Men nu vet vi inte om det kanske är där som det iallafall blir grönsaker. Vi tar en sak i taget och provar. Det blir många turer till handelsträdgården kan jag se.


Mitt i allt hårt arbete for jag och äldsta dottern (pappa & lillasyster anlände senare) till närmsta stad för att hon och hennes lilla trupp skulle delta i en danstävling. De var mycket duktiga och och fick ett hedersomnämnande för sina prestationer. Kan säga att hon inte var den enda tandlösa ballerinan i den truppen. När de alla virvlade runt på scenen med sinabländande  leenden såg de alla ut som här ovan. Så charmiga!

Ha en underbar start på din vecka!


3 comments:

tinajo said...

Åh så fin hon var! Härligt att ha fått lite gjort, alltid kul när det bara rullar på så att säga. :-)

Pia said...

Hej på dig Anette!
En så söt liten gulleplutt, Sofia som sover i sin nya säng, i sina underbart vackra lakan!!!

Och en annan sötis: tandlösa prima ballerina!!!! Ser nog sååå charmig ut!

Jo, "solsidan" är nog det bästa jag vet, som kommer på tv. Det är ännu säsong 2 som går - i repris - före 3:an visas. Jag blir så förbannad, då ALLTID om något program har flere säsonger, måste alla de gamla styckena visas före den nya säsongen börjar!!! Har vi finländare fel på minnet, eller bara annors korkade?? Så jag har lite, lite tjuvtittat via nätet på Sveriges tv...Men jag vill nog spara på det goda tills den kommer i våra rutor!
Jo, stuglivet fortsätter för min del tills spökena skrämt vettet helt ur mig (jag är faktist jätte mörkrädd, men brukar sova med radion på och en liten lamppa, så det gör tillvaron lite "skönare". Hunden vågar jag inte mera ta med mig, för den reser ragg o skäller för minsta lilla ljud - och då tror ju jag att mördaren, liemannen, våldtagaren, vålnden, Voldemort, Hannibal och alla tänkbara står bakom dörren - ute efter mig! Och observera: Jag ser ALDRIG på någon skräckfilm - ALDRIG!)!

Jahas, nu tror jag att jag går och kollar kylskåpet ännu en gång. Ifall någon skulle värpt dit något gott!

Kram på dig, vännen!
-Pia-

Charlie sa ... said...

Å vilken prinsessa! Så enormt söt och bedårande i sin balettdräkt med lilla gluggen också ;) Vad fint med knut!

Ni är så duktiga! Boxen blir ju hur läcker som helst. Det kommer bli massor av grönsaker där! Fint.

Tack för dina tankar om long distance....jag tycker ni är en mycket bra förebild och jag tänker så också. Det här ska dem fixa även med email ;)

Ha en fin vecka Anette!!

Stor kram
Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...