Tuesday 10 January 2012

Kaffeförvaring?

Jag gillar kaffe. Ingen konnäsör eller så men jag gillar en god kopp kaffe. När jag bodde i Sverige så var det självklart en bryggare och bryggkaffe som gällde. Men när jag flyttade hit förändrades det till att bli nescaffe som är vanligast att ha hemma. Måste säga att jag vant mig och tycker att det är riktigt gott. Men nu skulle jag ju inte skriva om själva kaffedrickandet utan dess förvaring. 
 Kaffet jag köper kommer i en bra och tätslutande burk men den är ju lite trist. Vi har länge funderat på att skaffa nya enhetliga burkar till kaffe, socker och te. Jag är mest kräsen av oss två och har inte hittat något jag gillar. Har sett en del men det har alltid varit av porslin och det gillar jag inte alls. Känner bara att jag skulle tappa dem i golvet eller att när man ställer ner dem på köksbänken skulle de gå i krash. Speciellt om locket sitter hårt på burken, vilket man ju vill förståss. Så två dagar innan julaftonen sprang jag på burkar som jag blev sugen på. Anroppade mannen som var i närheten av köpcentret och kom förbi efter jobbet. Tänkte att vi kunde köpa dem i julklapp till oss själva. Fast lite tvekan fanns så vi bestämde att vänta och känna efter tills mellandagarna. Så vad händer på självaste juldagen (vår stora juldag)? Jo min svärmor har varit iväg och köpt förvaringsburkar till oss, visserligen i rätt färg men i porslin och med ett rosa hjärta på. Inte jag alls!
 Jag kände mig som en skurk när jag knystade till min man att jag nog ville byta dem men han tyckte att de var väll ok. Så jag körde tyst diplomati och lät burkarna stå men ej framplockade tills han sa att om vi inte använder dem så bör vi väll byta dem. Tur att hon lämnad kvittot i paketet!

Så detta är vad vi valde istället. Enkla burkar i plåt med tätslutande lock och som inte går sönder om man tappar dem. Jag vet att det kanske är nojigt att tänka att man kan tappa dem för jag har ju tallrikar i porslin och där tänker jag aldrig så. Fast med burkar är det annat, jag är precis likadan i badrummen, inget glas eller porslin, bara plast.

Hur som helst jag är iallafall supernöjd med mina nya burkar önskar bara att vi köpt dem när vi såg dem först så hade det känts mera enkelt att säga att vi redan hade förvaringsburkar och bara gått och bytt dem.

Ha en fin tisdag!

3 comments:

Jenny said...

Hej Anette!
Inte helt lätt det där med presenter man får som kanske inte är helt i ens egen smak;)

Plåtburkar känns mer praktiskt än porslin, de du köpte var riktigt coola, förstår att du gillar dem:)

Kraam Jenny

Tina´s PicStory said...

pretty pics! :)

Gina Kleinworth said...

Oh goodness- I love those canisters. Anything coffee related is good in my book!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...