Wednesday 6 June 2012

Svenska saker hos mig

Vad passar väll bättre en dag som denna, Sveriges Nationaldag, att visa vilka svenska saker jag har hos mig. Så här kommer en bildkavalkad av grejer som jag hittade framme och i mina gömmor.
 Två minisnappsar från tiden då man fortfarande kunde handla med sig taxfree från Arlanda.

 "Smuggelgods" till kanelbullarna och chokladbollarna.
 Lingonbröd från den tiden då Ikea fortfarande sålde mat från riktiga mattillverkare inte bara sitt egna märke.


 Två väl använda kokböcker, så välanvänd att den ena redan har en ersättare precis intill.
 En lite stuga som min man köpte första gången i Sverige, 2003.
 Min man gillar älgar, därför har han gett mig dessa?!?
 Svensk historia

 Båda flickorna har varsin rosa Dalahäst, en doppresent från oss.
 Findus & Lilla Anna bor hos oss.
 Gittan, Alfons, Mamma Mu och flera andra hittar man här.


 Någon som minns dessa kaffemuggar? Man fick dem när man lämnade blod i Stockholm.
 Höganäs
 Elsa Beskow
Så där ja det var ju trots allt ett par saker som skvallrar om vart jag hör hemma. Om jag letat lite till och tänkt till hade jag säkert hittat ännu fler saker.

Tänk att numera är nationaldagen en helgdag. När jag fortfarande bodde i Sverige så hade detta ännu inte skett, man pratade dock om det. Hoppas ni alla får en trevlig dag på vilket sätt ni än tar er ann denna extra lediga dag.

Tjingeling!


10 comments:

Linda said...

Kul att se! Ja, dom där älgarna var ju lite annorlunda... :)

Det där med sovmorgon har vi inte märkt av hos oss förrän i år. Grabben är 8 och tjejan är 5, och det är först nu som dom sover längre än till 6.30.
Rejäl sovmorgon för oss är till kl 8. Och idag sov hon till 8.30!! :)

Kram Linda

Anette Ryan said...

Ja du Linda så kan man också kalla dem...annorlunda *skratt*. Men det är kärlek bakom handlingen så jag antar att då är det bra :-)
Mina tjejern är ju drygt 6 och precis 4 så jag får kanske ge mig till ståls lite till så kanske vi får sovmorgon också en vacker dag. Den som väntar på någe gott....
Anette

Maria - Wikers Liv said...

Å vilket roligt inlägg! Så fina saker från Sverige! Saker som blir lite mer speciella än vad de är här hemma hos oss i Sverige ;) Så spännande att bo i ett annat land och ändå ha sitt Sverige med sig!
Ha en fortsatt fin dag och tack för dina fina ord om mina kuddar! Jag har en del planer på att ta upp beställningar, faktiskt. tack för dina fina tips också!
Kram / Maria

Chokladvillan 1910 said...

Haha kul med väskorna ! :D Till din fråga ang väskorna, det är väskor som försvaret använde till kanondelar. De är i ek & slutade användas på 50-talet. En kul historia var att en dam köpte 100 såna väskor & använde de som möbler i sitt hem... Nu är hon gammal & sjuk så hon säljer dessa väskor genom en annan 80-årig dam på Tradera. Det är krut i norrlänningar ! Hehe De kostade från 50-200:- st Jag älskar dom !
Ha en härlig vecka !
Kram Anki

ETT RÖTT MONOGRAM said...

Det där var Sverige i ett nötskal, roligt och se vad du har med dig dit ner. Bäska droppar blir alltid över, det är sällan någon som vill ha den. Och så jättesöt Findus-docka.
Kramar
AnnaMaria

Jenny said...

Hej Anette!
Vilka fina svenska saker du visar oss:) Älgarna var ju roliga*fniss*!

Här har vi haft en ganska solig o fin Nationaldag, jag har passat på att jobba i trädgården o Peter har målat grönt runt fönstren på ena husgaveln..

Kraam Jenny

Charlie sa ... said...

Vad mycket fint svenskt hos er!! Jag känner igen en hel del...har exakt samma träflagga och "snöbollen". Den lyser så fint när man tänder den. Älskar Elsa Beskow och lilla Anna är så gullig.

Så roligt att ni har de svenska klassikerna , både böcker och DVD. Mina barn älskade alla filmer på bilden! Det får mig att längta tillbaka.



Stor kram!

Hjem Kära Hjem/ Anna said...

O så Ingrid böckerna...underbara! min tjej på 6 år älskar dem, speciellt när man läser hennes namn istället för Ingrid c",)
Höganäs, min aboluta favvo!
Dalahästen, mhmmmm... EKSTRÔM! Ett "must" varje sommar!

O du, Grattis, du vann lite smått o gott i min lilla ge bort!

Maila mig adressen på any_butt@hotmail.com

Klem Anna

Fröken Tindra said...

Det där var ju en hel del saker ändå. Kul att se! Vi åt svenska jordgubbar. Så mycket mer blev det inte.
Kram!

Hjem Kära Hjem/ Anna said...

Hejsan igen!!
Ja sänd mig din adress så ska jag få iväg paketet snarast möjligt c",)

Klem Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...