Saturday 23 June 2012

Äntligen ett skjul!

Efter många om och men och regn och eftersläpande pg av regn och....ja vad vet jag så kom äntligen skjulet i tisdags tidig eftermiddag.
Mannen från skjulfirman vi köpt det ifrån samt killen som skulle sätta upp det åt oss. De började lasta av alla delar men killen som skulle bygga var väldigt pratglad (trodde nog han var en riktig charmör som han gick på) så jag såg till att försvinna efter att ha ställt lite nödvändiga frågor. Tänkte att det var bäst att "inte störa"!
När allt var avlastat och den ena killen åkte iväg så hände inget och jag hörde inget. Men så tittade jag ut på framsidan för att se om själva byggkillen också åkt bara för att se honom sitta i sin bil och prata i mobilen och där satt han länge.


Det var ganska många som kom och utförde jobb hos oss i tisdags, trädgårdsmästaren och hans medhjälpare kom tillbaka och "snyggade upp" (om man nu kan kjalla det för just det). De tog med sig överbliven jord som de grävt ur och en hel del slängde de över staketet för att använda som en extra förhöjning mot vattnet på den sidan. Allt detta funkade jättebra i torsdags när vi hade massa regn under mer än 24 timmar, vattnet rann i ien fin strid ström ner i dräneringen som den ska.
Så i onsdagsmorse, efter jordbävningen så såg det ut så här, inte ens en skruv hade ramlat av betongplattan! Inte heller hade han hunnit med så värst mycket under tisdagseftermiddagen. Tog denna bild tidigt på morgonen för att visa att vi hade frost och för att se hur långt han kommit. Jag trodde ju i min enfald att han skulle komma tidigt för att fortsätta detta jobb som enligt utsaga bara skulle ta runt en halv dag.


Han kom straxt före kl.11.30 för att fortsätta arbetet och hade nu tagit med sig en annan kille som skulle hjälpa honom. Fint tänkte jag nu är det snart klart och vi som har så fint väder och allt, det blir kanon.
Här är den självutnämde cassanovan som även under onsdagen försökte prata bort tiden antingen med mig eller på mobilen. Någon gång mellan 14.30 och 15 packade de ihop för dagen för då åkte jag och sen när min man kom hem var han borta och då såg det nästan ut som på bilden här under fast halva taket var på. Han kom tillbaka vid 17 tiden och vi trodde han skulle fortsätta då men icke, bara hämta hågot. Han hade varit iväg på ett annat jobb däremellan. Min man passade på att tala om för honom att väderbyrån hade utlovat stormvindar och att han åtminstonde borde se till att säkra det som behövde säkras innan han gick, så det gjorde han. Sedan började det regna under onsdagskvällen och ganska mycket hela natten.
Torsdagen hade ihärdigt regn hela dagen och visst förstår jag att han inte kom men han hade ju kunna avslutat jobbet om han varit lite mer effektiv. Till slut ringde vi till firman och undrade vad som hänt. Vi har nämligen bara denna helg på oss att flytta alla saker in i skjulet då min svåger behöver få tillbaka det och det har skjulföretaget vetat om.
Klockan 17.20 i hällande regn och på årets kortaste dag (blir mörkt ute vid 17.30) så kommer han tillbaka och börjar jobba. Han klättrar runt där ute i ösregn och bygger klart allt det som behövdes sättas ihop och var färdig vid straxt efter kl. 19. Något som skulle ta en halv dag drog ut over tre dagar.
Men nu är det iallafall klart och uppe, vårt typiska "Aussie Backyard Shedd". Tror att jag vågar påstå att 99% av befolkningen har ett sådant av varierande storlek i sin trädgård. Vårt är ganska litet i jämförelse med de flesta andra. Många använder dem som "man shedd" och inreder dem med bar, TV, och vedkamin och så flyr de huset för att få vara ifred, sägs det! Många har båt och husvagn och behöver plats för dem och bygger stora skjul. Vårt är på ynka 5x3meter. Hur som vårt är endast för att härbärgera alla våra pinaler som cyklar och verktyg, skottkärror och annat sånd man behöver.

Placeringen blev som den blev då vi har avloppsrör och annat som går längs två av staketsidorna och då får man inte bygga närmare än två meter så det tog bort en del av vår gräsmatta. Vad vi ska göra bakom på dessa ytor vet vi inte riktigt idag, för det beror lite på hur solen kommer att falla eller inte bakom skjulet. Bakom skjulet blir det nog lite träd fram till brunnen som syns i bilden ovanför.
Och längsmed långsidan har vi ju vår dränering så där tänker vi nog lägga dekorativ sten barom hela den långsidan då det inte blir mycket sol där alls. Endast sen efetmiddag som synes. Men kanske ett planteringsbord och en kompost uppe i hörnan.
I dag lördag har vi jobbat på att flytta in våra gamla hyllor som stått i garaget och flytta in allt som ska vara där så att vi snart kan ha båda våra bilar i vårt dubbelgarage som det var tänkt från början.

Ja som ni här så var det inget midsommarfirande här inte. Men jag brukar inte heller fira midsommar. Tycker att det är så förknippat med Sverige och den årstiden, sommaren. Visst händer det att vårt väder här i Australien kan vara väldigt likt svensk midsommar ibland med liknande temperaturer men det känns ändå inte helt rätt. Sedan tycker jag att det är en svår högtid att föra över till barnen då det just är så årstidsförknippad. Men jag är glad ändå!

Om du nu orkat läsa så här lång så säger jag tack för mig och önskar dig en fortsatt skön midsommarhelg.

Tjingeling på Er!




5 comments:

Pia said...

Nämen himmel vad du skriver - om jordbävning där????!!!! Inte visste jag att det förekom sådana där mitt i civilationen! Huuuu, det måtte ha varit mardrömslika 40 sekunder, nej fy sjutton!

Fan må ta sådana där typer som inte kan hålla vad de lovat (ert skjulbygg)!!!! Blir sååå förbannad! Har erfarenhet...!

Vi firade midsommar i Lettland och Estland och "grälade" som vi gjort redan i 26 år, om vilken dag som är vår bröllopsdag: Jag tycker att det är den dagen som står på ringarna, den 20.6, medan min man tycker att det är midsommarafton, som vi vigdes på...alltid samma tjat, som slutar i att jag blir förbannad! Ja, jag vet, jag är barnslig...

Äh, imorgon börjar donet, semestern är slut (har visst 2 veckor i augusti ännu kvar).

Kraamen!
-Pia-

Hemma på Sjuan said...

Härligt att ha en plats för förvaring. Skönt att kunna använda garaget till bil, här har vi inte haft bilen i garaget på många år...

Kramen

A House With A View said...

Oj såg i förra inlägget att ni haft jordbävning, usch så hemskt, skönt att ni klarade er allihopa!!!!

Oavsett seg arbetare (fniss) så blev det ju riktigt bra med ert förvaringsutrymme!! Och det krävs ju faktiskt ett sådant för oj så mycket prylar man samlar på sig!! Och även om man håller undan och bara behåller det nödvändiga så tar ju det också en himla plats!!

STööööörsta kraaaaaamizen från aka

fianathome said...

Vilken såspotta!! Ibland undrar man ju hur sådana företag kan överleva. Rykten sprids ju och till slut blir det ju ingen som vill anlita den typen av arbetskraft. Märkligt.
Men skönt ni fick upp ert förråd. Det blir ju bra !!!
Jag vill också ha en friggebod på tomten men vi har så liten tomt så det blir nog ingen.
Här har vi firat midsommar men det blev regn så klart så sillen åts ute men dansen - den blev inställd.
Här kom 30 mm regn igår så vi känner att vattna kanske inte är på pri-ett listan! Svensk sommar!!
kramelikram
Fia

Kia said...

Kul med hantverkare när de kommer som de ska. : )

Jordbävning lät ju sådär. Tur att nk inte drabbades värre!!

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...