Sunday 10 June 2012

Hårt arbete

Tänk att man kan bli så totalt slut i kroppen & knoppen av "lite" trädgårdsarbete. Just nu ligger jag utslagen framför TV och bara stönar och kollar TV med en varm rispåse på axlar och ömsom på ryggen för att ta hand om mig själv efter dagens slit.
 I dag lovades uppehåll och sol, det blev uppehåll iallafall. Så vi köpte drygt en kubikmeter jord, eller ett helt flak på en pick-up vi har till låns just nu, och all den jorden är nu utkörd men tro inte att det räkte helt. Så imorgon köper vi mer, ja det vill säga om vi kommer ur sängen då.
 Dags att plantera silverbjörkarna som vi inhandlade förra veckan. På denna sidan blir det en lite björkdunge med tre träd. Mannen håller dem i position så jag kan kolla att det ser bra ut. Hårt jobb tänker ni! Men sedan var det han som skyfflade jord och körde skottkärran.

 Mitt jobb var att förbereda marken där träden skulle i, kratta bort topp barken och ösa ut all jord på rätt plats och sedan återställa all täckbark ovanpå. Dock räckte det inte så vi får köpa mer av det också lite senare när vi är klara.

 På andra sidan av huset fanns det också redan en björk så vi satte dit en till. Vet att ojämt antal är bäst men det blev lite för mycket på denna sida men det går ju alltid att ändra sig om det är så vid ett senare tillfälle. Men det totala antalet björkar är nu fem så det är ju ett udda antal iallafall.
 Glömde ta bort "namnlapparna" på träden ser jag nu på fotot, men det kan göras imorgon.
Resterande jord kördes runt huset till baksidan och den nya rabatten där. Vi flytta rabarbern och planterade magnolian och sedan var jorden slut. Så övrigt som sak stå där till att börja med får vänta till imorgon då det blir mer jord. Det var här jag körde slut på mig. För innan vi lade på nya jorden öste jag ut sand för att blanda runt med leran som är där och som inte blivit bättre sedan allt regn. Så det var väldigt tungjobbat. Så efter sanden vände jag in sanden och krattade och sedan på med all jord.

Men jag visar mer av baksidan när den är klar eller åtminstonde halvklar.

Hoppas det blev en härlig söndag där ni befinner er.

Tjingeling!


5 comments:

Framgångsbyran said...

Ser fram emot att se björkdungen ta form :)
Bra jobbat!

Bokcaféet i byn said...

Så fint ni fixar! Idogt arbete Anette! Det kommer bli super fint!
Här är vi nyss hemkomna (igår kväll) från vackra Italien. Möttes av sol hemma och har nu vattnat och kikat på tomatodlingar. Mysigt att vara hemma igen!
Önskar dig en fin kommande vecka!
Kram Anna
PS. Grattis till vinsten!

Nilla Q said...

Inte undra på att du är trött, så som ni har jobbat!
Julia o jag har också varit ute i trädgården idag. Vi jobbade från 10-16 med att klippa gräs (det är bra motion, det!), rensa rabatter och köra skräp. Känner mig sååå nöjd, men lite orolig för hur det kommer kännas i kroppen imorgon...

Kram Pernilla

Charlie sa ... said...

Det finns inget som är sådan kroppslig genomkörare som att jobba i trädgården! Skönt att du kan vila ut lite på soffan ;) Bra att du tar hand om dig.

Å, vad fint det blir! Härligt att få fint ute också. Låter underbart med silverbjörkar.

Stor kram!

Pia said...

Vilket arbete ni haft!!! Men roligt görande till lika, eller hur. Att få jobba tillsammans UTE, det tycker jag är roligt!

Så trevligt att du har så många saker från ditt fosterland! En ljusröd dalahäst har jag dock aldrig sett! Underbart söt!

Idag har jag första dagen semesre (av två veckors) och tänkte kanske börja med ett frissabesök!

Hoppas du får en finfin start på den nya veckan!

Kraaamar!
-Pia-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...