Saturday 26 November 2011

Adventsstämining

Så där ja nu har vi fått upp lite ljus till advent. Den röda adventsstaken köpte vi på julmarknaden i Svenska kyrkan i Melbourne för många år sedan. Det är en traditionell en men det finns inte så mycket att välja på här hos oss då detta ju är en sådan jättesvensk julprydnad. I år är det första gången jag sett att även IKEA har dem till försäljning, fast då i något modernare tappning förståss. 
 Tanken var att den skulle stå i mitten av det runt 3 meter långa fönstret men vi kunde inte hitta alla förlängningssladdar, så just nu står den i ena hörnet. Ser lite skumt ut men det fixar vi till i morgon.
 Dessa stjärnfall eller stjärnor på snöre har vi också haft i flera år. Dessa är inköpta på IKEA. I vårt gamla hus var fönstrena tydligen något mindre då de passade nästan perfekt och fyllde upp dem helt. Här hade det varit bra med två stjärnsnören till men det blev rätt ok ändå. Det lyser upp så härligt nu på kvällen. Hade jag bara en soffa skulle jag sitta där inne.
Vi har satt upp stjärnorna i de två rummen på framsidan av huset så att man även kan se dem från utsidan av huset. I kväll har de verkligen gjort nytta och ökat på mysfaktorn. Vi har haft värsta tokregnet här. Det vräker ner och  ovan vid plåttak som jag är så håller jag nästan på att bli döv på kuppen, som det låter.

Nu har det blivit dags att släcka ner både häroch där i stugan.

Godnatt på er och ha en trevlig första advent i morgon!

2 comments:

Pia said...

Så konstigt det känns att se ljusslingor och stakar där, för du berättde någonstans att ni har sommar...? Ja, nog vet jag att det är sommar på halva sidan av jordklotet under jultiden, när man är van med vinter och snö kombinerat med jul!
Jättefin slinga a´la fallande stjärnor. Kom just från IKEA, men skippade lampavdelningen. Kanske har de ännu av den vackra slingan?

Önskar även dig en fin första advent!
Kra aam!
-Pia-

Framgångsbyran said...

Åh vad jag gillar stjärnregnet!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...