Tuesday 19 November 2013

Tvätten fladdrar i vinden och om att torka upp & ner

Äntligen har årstiden då man kan börja hänga ut tvätten på tork anlänt. Man kan ju lätt tro att här i Melbourne kan man torka tvätt utomhus jämt. Men så är inte fallet. Visst är det många som alltid hänger ut sin tvätt och så svär de sedan över att de inte han hem innan regnet. Själv vägrar jag hänga tvätt två gånger så när det inte är varmt hängs detinne på en ställning och gäms undan i arbetsrummet.
Men nu så!
Härliga vindar gjorde att det torkade snabbt idag i värmen, +30  blev det.

 Här är tvättmaskin, en toppmatad som är mycket vanligt här ännu så länge. När jag kom hit för tio år sedan fanns knapt vanliga frontmatade men nu är det väll 50/50 skulle jag tro. När det är dags för ny så blir det byte vill jag lova, dessa toppmatade bara "drar och vrider" tvätten.
 Vå torktumlare, som jag bara använder för handdukar och lakan under den tid då det inte torkar ute. Kollar ni nu noggrant så ser ni säkert också att vår torktumlare faktiskt hänger upp & ner. Det är alltså inte fotot som är felvänt. Då man här i Australien har haft toppmatade tvättmaskiner samt ofta små tvättstugor sedan urminnes tider har detta skapat ett behov av att kunna hänga torktumlaren på väggen. Men när den hänger på väggen "rättvänd" så kommer man  ju inte åt panelen och därför så hängs den upp & ner. Det finns till och med en annan lapp att sätta över knapparna så att man inte behöver läsa upp & ner!!! Våran gick inte att ändra av någon anledning så vi läser upp och ner.
Så här ser klädsträcket ut som vi använder utomhus. Fälls enkelt ihop när man inte behöver det längre.
När jag ändå har er uppmärksamhet. Ovanför diskhon, mellan torktumlaren och överskåpen finns ett tomrum. Vad ska jag göra här? Sätta upp en tavla? En hylla att ställa saker på eller något annat smart som jag bara inte kommit på ännu och inte vet att jag behöver? Förslag mottages tacksamt.

Tjingeling på er härliga bloggvänner!



10 comments:

Maria - Wikers Liv said...

Fnissar lite när jag läser att ni har torktumlaren upp och ner ;) =) Där ser man, flera olikheter ;):)
Jag föreslår helt klart en eller ett par hyllor i "hålet" kanske med krokar under, om du vill hänga upp saker, som tvättpåsar, saxar, diskborste eller nåt ;)
Guud så härligt att hänga tvätt ute. Jag har ingen torkställning för det än, men vill att mannen ska göra en nästa sommar… får väl se hur det blir med det ;)
Jag hänger också bara ut om jag vet att det inte kommer regna och att jag är hemma tills det torkat ;)
Kram/Maria

Bokcaféet i byn said...

Hej Anette!
En liten hälsning från ett mörkt Skåne. Ser så ljust ut hos er just nu!! Lovely! 30 grader låter som ljuv musik i mina öron. Förstår att ni har det härligt och kan torka tvätten ute. Angående det lediga utrymmet i tvättrummet skulle det kunna användas till att sätta upp en liten anslagstavla på. Där kan man sätta upp saker man vill ha koll på, öppettider etc men som man inte tycker pryder övriga huset. Ngt viktigt kvitto eller instruktionshäfte kanske också kan få plats på tavlan.
Önskar er en fin onsdag!
Kram Anna

Anonymous said...

Härligt att man kan hänga tvätt ute åhhh vad underbart! kram Sofia

fianathome said...

Vilket tok att behöva läsa upp och ner men som sagt, nöden har ingen lag när det väl gäller. Man kanske får torka tvätten utochin? :)
Det är svårt med sådana små utrymmen. Helst om man inte vill borra i kaklet. Sen vill du väl heller inte ha "krimskrams" framme såsom tvål och borstar och sånt??
Annars är ju hyllor väldigt bra tycker jag.
kramis
Fia

Min plats i solen said...

Hej Anette!

Vad härligt det låter med 30 grader plus och att kunna hänga ut tvätten på tork. Jag tror att vi är många här uppe i norr som gärna hade bytt mörka november mot en tur ner till er just nu. ;) Och vad finurligt att hänga torktumlaren upp och ner. Nöden har ingen lag. :)

Ta hand om dig vännen och njut av både värme och vindtorkad tvätt.

Kram Lotta

Bodil said...

Hej!
Först vill jag säga tack till dig för dina ord angående svenska språket. Jag vill gärna veta mer om gruppen på Fb och alla råd och tips du kan ge mig.

Nu till ditt inlägg, vad komiskt att ni får läsa upp och ner, haha
Topp matade tvätt maskiner är väldigt vanligt här i USA också men när vi köpte nya maskiner för några år sen blev det inte topp matade som tur var.

kanske kan du sätta upp en liten hylla där på väggen där du kan ställa lite saker som tex en gammal tvättbräda eller fina tvätt burkar.

Massor av kramar Bodil.

Villa Ell said...

Hihi jag fick mig ett litet leende när jag såg den upp o ner men ja det finns ju lösningar till allt! jag kom ihåg när jag bodde i USA då var det toppmatat som gällde! Vi har ingen torkvinda på utsidan utan vi drar ut en sådan där uppfällbar ställning och ställer på altanen, och samma (jobbiga) ställning flyttar runt inomhus nu på hösten/vintern! Vi har haft tvättstuge projekt i ca två år snart och vi har som sagt inte kommit så långt... mestadels för jag vill ha mer förvaring!
Ang din tomma vägg så hade jag nog satt upp två (eller en) snygga hyllplan med konsoler, Ikea typ! piffat med någon tavla/bild, fina burkar, liten handduk, liten grön växt,

Kram Sandra

Fröken Tindra said...

Ha, ha, ha, sitter den alltså upp och ned?! På riktigt?! Funkar den då? Blir den inte "snedbelastad" eller nå´t? Ja, det var faktiskt lite lustigt.
Kan du inte ha en liten "finhylla" ovanför bänken?
Kram!

Mycket annat & lite betong said...

Härligt att kunna hänga tvätten ute! Vi har ingen ställning utan hänger på lina mellan träden.
Jag trodde först att du skojade med torktumlaren men det var ju en bra lösning.
Jag hade nog satt hyllor på väggen.

Kram Agneta

Unknown said...

Haha, det var inte illa att ha torktumlaren hängande upp och ner. Bra lösning faktiskt! Jag skulle föreslå att sätta en hylla och en spegellist under.
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...