Sunday 3 November 2013

Spraymålade amplar

Köpte nya amplar till verandan häromdagen. De gamla var i något naturmaterial typ korgliknande och hade definitivt gjort sitt. Var osäker på om de verkligen skulle hålla en säsong till. Man vill ju inte plantera blommor och så rasar botten ur korgen av tyngden nä man hängt upp den någon dag senare eller så.  Vi har ju en ganska lång odlingssäsong vilket gör att korgarna hänger uppe i runt 8 månader om året så det är ju inte konstigt om de slits i väder och vind. Därför bestämde jag mig för att prova ett annat system.
 Man kan köpa själva ampeln i olika metallutförande och sedan en insats gjord av kokosfibrer som håller en eller två säsonger, tror jag och så byter man bara ut den när det behövs. Var sugen på att ha svarta amplar, lite jutjärnslook för det passar bättre in med övrigt vi har på altanen men det fanns bara silver och grönt. Kom på att då tar jag och målar dem. 
 Hittade en stor gammal flyttlåda som jag kunde spraya i.För det hade naturligtvis börjat blåsa när jag väl kom till skott och skulle börja så jag fick även hålla till i vårt trädgårdsskjul med dörrarna öppna.
Så där ja nu hänger de och torkar i skjulet men tyvärr så räckte inte en flaska till. I morgon får jag åka och köpa en flaska till så att jag kan täcka de tomma ytorna som ändå blev lite här och där. Men snart så, så hänger de över altanen med fina blommor i. Det gäller bara att skynda långsamt som någon klok man sa.

Note to self: Köpa ansiktsmask så att jag inte snyter svart nästa gång!! Tänk om det varit guldfärg?

Tjingeling!

PS Några undrade vad den röda liljan hette i förförra inlägget. Jag visste inte men Agneta med bloggen Snäckskalsdalen, hon visste. Det är en Alströmeria.

8 comments:

Maria - Wikers Liv said...

Så fint det blir! Och smart att spraya i en låda, sådär! Det är ju lite irriterande när det blåser runt färg, där det inte ska vara färg… I näsan t ex… ;)
8 månader odlingssäsong… det lät ju inte fel ;)
Kram och ha det gott!
/Maria

åse said...

8 månaders odlingssäsong det skulle jag också kunna tänka mig, fiffigt att spraya själv kommer nog bli super fint när det är planterat och klart.

Kram

Anonymous said...

åhhh kommer bli hur fint som helst : ) varm kram Sofia

Kia said...

Såna amplar har jag med fast mina var svarta redan. Fanns på Bauhaus men biltema hade lika fast mycket billigare. Har hållt i 2 säsonger nu.

HA en toppen vecka!
Kram Kia

Jenny said...

Hej Anette!
Kommer bli jättefint med amplarna, smart att måla dem i en låda:)

Kraam Jenny

Bokcaféet i byn said...

Tjusigt Anette! Smart att spraymåla dem. Ska bli roligt att se vad du kommer att fylla dem med för slags blommor! Fortsatt milt hos oss, vi plockar ortfarande cochtailtomater i växthuset, om än ganska små sådana. Ni har hela den säsongen framför er! Härligt! Har flickorna långledigt kring jul eller hur ser 3-termins systemet ut( för det är väl så det kallas?!)Önskar er en fin vecka!
Kram Anna

Black Iris said...

Nog känns det lite konstigt att du håller på fixar med blomsterplanteringar medans vi här i Sverige pyntar med granris m.m. Amplarna kommer i alla fall att bli superfina med blommor i..

Kram Maidi

Villa Ell said...

Det där att spraya i en låda var ju ett riktigt bra tips, minsta lilla blåst när man sprayar i något "ihåligt" så blir det katastrof, ja med mina talanger då hehe...
Det kommer hänga snyggt där hemma hos dig, wow 8 månader det kommer vara fint ett bra tag :-)
Kramar Sandra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...