Tuesday 29 May 2012

När luften gick ur

Ja det är lite så just nu. Känns precis som om luften gick ur oss och energin med den, ja det rann liksom bort tillsammans med vattnet. Men jag måste säga att det varit härligt att läsa era kommentarer och om oro och undran hur vi har det. Tusen tack till er alla som kikat in och lämnat en liten hälsning, det värmer gott.

 Tittade tillbaka lite i min blogg för att se vart vi var för ett år sedan och då hittade jag bilder från detta inlägg HÄR och HÄR. Så här såg det ut för ett år sedan i dagarna och dessutom hade det regnat en massa då med. Så det kanske är så att runt den 25 maj får man se upp med vädret kanske? Då var gräset så högt och byggfirman ville ha det klippt för att kunna starta bygget och vi hade lite problem att hitta någon som kunde klippa det på grund av att det var just så blött och högt. På bilderna här ovan finns inte ens något staket på baksidan och längs högra sidan som vetter mot bondens åker.

Ännu så länge så har vi bara börjat med att ringa runt till olika ställen och personer som kanske kan hjälpa till med vårt problem. Vi har pratat med kommunen om att grannarnas inklusive bondens regnvatten rinner ner till oss, vi har kontaktat rörmokaren för att åter komma ut och ta sig en titt. Han kommer säkert att slita sitt hår. Det var han som var här för 8 månader sedan och då såg hur vattnet rann under häftigt regnfall och föreslog hur vi skulle gräva ner dräneringsrör och lägga stenkross ovanpå, så vattnet lätt kunde rinna undan. Han sa bestämt åt oss att inte täcka med jord. Här kan du läsa det inlägget och se bilder på hur mycket grus vi fick köpa för att täcka rören och som vi nu antagligen måste köpa nytt!! Då i oktober så vidarebefodrade vi detta till trädgårdsmästaren som anlade trädgård och gräsmatta men han täckte ändå över allt och sa att det blir så bra så, helt ok!

När vi så häromdagen började hacka i jorden för att få bort topplagret med jord och blottlägga gruset så hittade vi en ogräsmatta som täckte gruset!! Visst så har han säkert tänkt att nu rinner inte jorden ner bland stenarna och blockerar men kontentan blev ju att inget vatten rann undan alls, ja eller väldigt lite iallafall. Så vi har även kontaktat hufirman som anlitar denne trädgårdsmästare så att de får lösa hans bit.

Vi trodde ju att vi förberett oss för att häftigt regn nu skulle kunna rinna undan lättare, men nu vet vi ju inte ens om den ursprungliga planen med att c:a 20 meter dränerignsrör hjälper eller inte och vem vill testa igen utan att veta?  Jag menar nästa gång kanske man inte är hemma och dessutom inte har extra händer att få hjälp utav?

Jag ska också höra mig för lite med andra grannar i området men vi tror att det nog bara är vi som drabbats men man vet ju aldrig tills man frågat.

Jag berättar mer när jag vet något mera om detta.

Tack igen alla snälla bloggvänner osm kikat in här.

Tjingeling!


4 comments:

Så Vitt Jag Vet said...

Men ojoj vilket fars ni har fått utstå... Jag kan förstå att ni känner er utmattade men nog vänder det... Säkert är det någon som vet råd vad ni fiffigast kan göra..Jag hoppas att allt vänder !
Kraam
Sanne

Unknown said...

What a beautiful new home. How very, very exciting!

tinajo said...

Nej men jösses, det här har jag missat! Vad typiskt, jag hoppas allt ordnar sig så gott det kan och så fort det går! :-)

No34 said...

Det händer grejer "Down under", jisses. Man kanske inte bygger med dräneringar som vi gör i sverige..? Här "hemma" är det ju supernoga med det... Själva har vi nyss dränerat om vårt hus! Hoppas verkligen att ni slipper detta nåt mer!!! Och stackars svåger och svägerska som står utan hus, men en skyddsängel som fanns till hands och såg till att dom kom undan helskinnade!!
Ha det bäst Anette, kram Kate

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...