Friday 3 January 2014

Demolering av ett pepparkakshus

Vi har som tradition att äta upp vårt pepparkakshus på nyårsdagen. Ja inte hela huset men åtminstonde en del av det. Det är därför som huset slås in i celofan så att det inte blir så dammigt. Själv minns jag min barndoms pepparkakshus som fick stå fritt och där vi byggde ett landskap runtikring men se det går inte här där det blir så himla mycket mer dammigt än i Sverige. Fråga mig inte varför!
Ser ni att glasyren har blivit alldeles brun? Det är inte för att det börjat töa och glasyren blivit missfärgad. Det har att göra med en viss liten råtta som han med att pilla bort all glasyr på taknocken och delar av taken innan huset slogs in i celofan. Det blev för tunt helt enkelt!
Så i onsdags var det dags. Normalt så är våran nyårsdag väldigt varm och solig så huset demoleras ute lagom till eftermiddagsfikat. I år var det inte så varmt och dessutom regnade det hela dagen. Men med tak över huvudet gick det bra ändå att fika och krossa hus.
Tjejerna samlar kraft & styrka!

Snacka om våldsamma!
Snabbt gick det och pepparkakshuset var besegrat!

Här nedan följer bilder från tidigare års pepparkakshusdemolering. Man kan definitivt se att tjejerna blivit starkare och inte är lika försiktiga längre. Antar att det kallas utveckling!
Januari 2010
Första gången vi bakade pepparkakshus var Emily knapt 4 år. Lilla syster sov middag och Emily och jag bröt sakta och fint små delar av huset, lugnt och stilla.
Januari 2011
Sofia var med för första gången 2.5 år gammal och lyckades inte ha sönder huset men däremot en mästare på att äta det.
Januari 2012
Samma gamla tradition men här i vårt nybyggda hus. En varm dag vill jag minnas och det syns även på barnens röda kinder.

Januari 2013
Förra året gick det vilt till för nu mindes båda hur man kunde slå på taket så det spricker.

Januari 2014
I år uppstod det nästan blodvite när händerna krossa taket. Detta just på grund av den lilla råtta som slickat i sig glacyren och därmed skapat vassa "spikar" uppe på taknocken som gjorde rejält ont att slå på.
Så kan det gå!

Nu börjar vi sakta men säkert kliva ur denna julstämning och till helgen ska jag ta mig i kragen och plocka bort julen, har bara inte orkat. 

Har ni några galna jultraditioner som ni håller på varje år?

Tjingeling!


10 comments:

tinajo said...

Kul idé! Nej, vi har nog inga "galna" jultraditioner men påsk brukar gå vildare till med påskäggsjakt osv. I år vete tusan dock, killarna börjar bli så stora...

Snäckskalsdalen. said...

Så härligt! Och så har du alltså faktiskt "dammråttor" hemma hos dig.....haha!!!
God fortsättning
Agneta kram

Anonymous said...

Ha ha härliga bildet på en mysig tradition! Minns de dammiga pepparkakshuset på min förskola som liten usch ; ) men vi åt ändå! kram Sofia

Jenny said...

Haha, helt underbart!
Jag har nog varit en dålig mamma som låtit barnen äta dammet ;)
Alltid mysigt med traditioner, men tyvärr har allt försvunnit nu med stora döttrar... Men jag tror inte vi hade nån galen tradition så där, men ätit pepparkakshus det har de gjort många ggr.
Jag har min gran kvar även fast den är heeeeelt torr, men så länge man inte rör den... Blir nog i veckan jag går lös på den, funderar som vanligt på att nästa år blir det en i plast, men sen när julen väl börjar närma sig så köper jag en riktig och tänker; Nästa år, då....
Ha en skön fortsättning på detta år, kram Jenny

Home2tiny said...

Helt underbara bilder o vilken härlig tradition. Nu är mina killar så stora att de inte vill vara med på någonting längre, men när de var mindre hade vi alltid en julgransplundring a la crazy.......Kramisar Tina

Hemma på Sjuan said...

Vilken rolig tradition!
Tjejerna har verkligen fått in tekniken.
Länge sedan vi bakade pepparkakshus men barnen fick alltid krossa det o äta upp det ;) Kram Suss

Fröken Tindra said...

Det finns alltså glasyrråttor i Australien?! ;0) Kan tänka mig att det inte var råttan själv som kände av spetsarna på taket? Tjejerna ser ut att ha kul iallafall. Cellofanen var ingen dum idé alls! Den skall jag ta efter det år jag äntligen får gjort ett pepparkakshus. Har faktiskt köpt ett kakmått på rea på ICA som man tar ut hus med. Käckt va´?! Och så ett som man gör granar att sätta ihop så att de får fyra sidor liksom. Och kan stå upprätta sen. Hoppas kunna prova måtten till nästa jul. Om jag inte förlagt dem tills dess...
Ha en fin vecka!
Kram!

Jenny said...

Hej Anette!
God Fortsättning!

Tjejerna ser ut att ha kul med att "smasha" pepparkakshuset,hihi!

Vi har aldrig haft något pepparkakshus till jul, kanske i år?:)

Kraam Jenny

fianathome said...

Hahaha..du vet jag älskar före och efterfoto! Är så roligt med fotoblick bakåt i tiden. roligt att se hur de förändrats för varje kort!
Jodå här har vi många traditoner. Julafton är inrutat helt och hållet och det går ju så fort då men vi gillar det. Efter jul har jag svårt att hålla fingrarna i styr och redan helgen efter buntar jag ihop tomtarna. Idag är allt borta. Nerpackat. NU kommer våren..eller vintern?
KRAM
Fia

Charlie sa ... said...

Underbart!

Så ska ett pepparkakshus tas! Med sats, lust och passion ;)

Sötnosar säger jag som jag brukar!

Bilderna är så härliga. Ord nästan överflödiga ;-)

Vi börjar också fasa oss ur julen. Inte allt på en gång, lite pö om pö. In med tulpaner och mer grönt. Känns bra.


KRAM och ha en skön vecka!

Lotta


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...