Sunday 28 July 2013

Svart pulver

Det här är något som jag länge haft mina ögon på, lakritspulver. Jag har sett det på svenska receptsaiter, i receptböcker och i bloggar att lakrits är en "ny" kryddsättning på en del bakverk. Har tyckt det låtit spännande och blivit sugen på att prova men att få tag på det här i Australien har inte gått. Ja jag har iallafall inte hittat någon som säljer det ännu.


En god vän kom nyligen tillbaka från ett Sverigebesök och hon hade med sig dessa till mig. Ja, jag hade bett henne köpa mig en burk om hon kunde hitta det. 
Så sedan i går är jag ägare till två burkar lakritspulver men vet ännu inte riktigt vad jag ska använda dem till. Tittade lite på recept igår kväll på nätet och blev sugen på lakrits pannacotta och fudge.

Är det någon av er som har provat att baka eller laga något gott (eller inte gott) med lakrits? Har ni några bra tips eller rent av recept att dela med er av så vore det jättekul. 

Ser framemot att få ta del av hur jag ska använda mig at detta svarta guld!

Ha en fortsatt härlig söndag!

Tjingeling!


10 comments:

svart vitt och rött said...

Oh, lakrits i alla former är sååå gott!! Om man kan vara lakritsberoende... så är jag nog det :-) När vi var i Australien var det inte lätt att hitta lakrits... tur att man har svenska vänner i det läget :-) Ha det riktigt gott!

tinajo said...

Vad roligt, jag har faktiskt inte sett dessa pulver i Sverige - undrar var det finns? Ja, lakrits är ju lite trendigt nu märker man, många chokladsorter som fått tillskott av lakrits i sig bland annat (dem gillar jag). Skulle vara roligt att prova sig på detta! :-)

Bodil said...

Jisses, vad spännande med lakrits pulver. Jag har aldrig hört talas om det men vad spännande!
Ska bli kul att se vad du hittar på med det.
Kram Bodil.

Snäckskalsdalen. said...

Så lustigt, jag sitter just och äter några lakritsbåtar! Men jag har inte provat lakrits i maten, men jag har sett recept, bl a såg jag att man gjorde glass med lakritssmak, men pannacotta låter ju lika gott! Tänk lakrits, det är ju så gott!
Agneta kram

fianathome said...

Finns säkert massor med recept för lakrits. Första jag tänker på är vaniljglass med lakrits :D
Svårslaget!
Roligt du får lite hemlandsspecerier
Kram
Fia

Charlie sa ... said...

Spännande!

En affär här säljer det. Blir jättenyfiken vad du kommer hitta på och blir det gott, let us know!!

Funkar det att äta rakt ur burken eller är det extra koncentrerat? Jag ÄLSKAR lakrits.

KRAM
Lotta

Hemma på Ekbacken said...

Visst är det gott med lakrits. Jag köpte mitt uplver på lakritsroten på sveavägen. Ett måste att besöka för lakritsälskare. Jag har bakat rödlök i ugnen och strött på lite pulver på löken innan. Det var jättegott.
Kram Linda

åse said...

Lakrits är super gott, men jag har inte testat lakritspulver. Lycka till hoppas du får till något smarrigt. Kram

mitt hjärtas fröjd å glädje said...

Hejsan.
Ja jag har provat en del lakrits, bla drömmar, du vet kakorna och tagit i lakritspulver i, jätte gott. Däremot så gjorde jag lakritspannacotta för några månader sedan och jag vet inte om jag tog för mycket pulver i för det kommer jag nog aldrig att göra om igen. En sked var god sedan blev det liksom bara äckligt och kvalmigt :/.Provade i kaffe oxå, något jag inte gör igen men drack en kopp iallafall. Du får testa dig fram, hittar du något gott så får du hojta till hihi.
Kram Jennie

Villa Ell said...

Jag har också läst om detta lakritspulver men jag har aldrig testat! Spännande att se vad du gör! Pannacotta lät inte fel!
Sv: Jonas Gardell är nog en av favoriterna än så länge

Kram Sandra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...