Wednesday 29 May 2013

Jag vill ha blommig falukorv till lunch!

Detta är ett inlägg jag aldrig trodde jag skulle skriva. Jag har ätit falukorv till lunch idag och jag är inte i Sverige. Nej jag är i Australien och har fått tag på falukorv, ja inte hette det så utan Devon Roll. Men vem bryr sig om namn i ett sådant här sammanhang? Ja inte jag iallafall!
 Jag har nu bott här i lite över nio år och aldrig sett eller ens tänkt på att leta efter falukorv. Nu har jag väll aldrig varit helt tokig i det men visst är det gott och godare blir det med avståndet kan jag lova. Dessutom har jag fått med mig familjen, man och två barn som tycker det är toppen. Så det har blivit en maträtt som vi förknippar med våra Sverigeresor. Fram tills nu!

 Kom att prata med en av mina svenska lärarkolegor i helgen och hon sa att hon visst åt falukorv här i Australien och så berätta hon vart man fick tag på den. Så idag tog jag mig till affären och hitta mig en "rulle" med korv, gick  hem och koka makaroner och stekte några skivor som serverades med ketchup. Smarrigt värre var det vill jag lova. Resten ligger nu i kylen och ska bli överraskningsmat för övriga familjen en av de närmaste dagarna. Tänk att mat som i Sverige är bokstavligt talat vardagsmat här kan bli sådan festmat. Ja åtminstonde till att börja med. Vi kan nog se till att det blir vardagsmat här med ska ni se.

Nu ska jag drömma om vilka rätter jag kan laga av falukorv. Har du några förslag?

Tjingeling!


11 comments:

svart vitt och rött said...

Haha ja det kan jag faktiskt tänka mig! Det som man inte ätit på ett tag, och speciellt om det inte går att få tag på, är ju alltid smarrigt! Vilken överraskning för familjen! Ha det riktigt gott!

eastcoastmom said...

Självklart Korv Stroganoff! Det är en stor favorit här hemma, eller när vi är i Sverige rättare sagt.

Bokcaféet i byn said...

Hej Anette!
Vilken lycka!! Själv äter jag inte kött men till mina pojkar lagar jag ibland korvstroganoff. Har hittat detta recept hos ICA:

•4 portioner ris
•400 g strimlad falukorv
•2 finhackade gula lökar
•2 dl matlagningsgrädde
•1 dl vatten
•1 msk tomatpuré
•1 msk kinesisk soja
•salt och peppar
•1 msk olja till stekning
.
Tillbehör
.•grovskuren vitkål med persilja

1.Koka riset enligt anvisning på förpackningen.
2.Fräs korven i oljan i en kastrull ca 5 minuter. Tillsätt lök och fräs ytterligare någon minut.
3.Tillsätt grädde, vatten, tomatpuré och kinesisk soja. Koka ca 10 minuter. Red ev. av med vetemjöl eller maizenaredning.
4.Smaka av med salt och peppar.
5.Servera ris och vitkålssallad vid sidan om.

Smaklig måltid!
Kram Anna


Anonymous said...

ha ha underbart! Jag köpte "falukorv" i Moskva vid ett tillfälle big misstake så äckligt ; ( Din ser urgod ut. Jag skulle göra korvstroganoff gahhh vad det är gott! kram Sofia

Fröken Tindra said...

Falukorv och makaroner kan allt vara bra gott! Ser att du fått tips om stroganoff. Då får jag tipsa om falukorv i ugn. Snitta den nästan igenom i skivor och stoppa i t.ex lök, ost, ketchup o senap. Ät med potatismos. Gott! Du hittar säkert något bra recept här på nätet.
Kan inte annat än hålla med dig, det är väldigt kul med konserter! Är det en bok du läst om JBJ?
Kram!

tinajo said...

Ugnstekt falukorv med senap, ost och tomat är ju gott - och korv stroganoff! :-)

åse said...

Sådana där vardagliga saker som man inte tänker på när man bara kan knata in på ICA så ligger den där och väntar på en om man skulle vara sugen på falukorv. Förstår att det var njutning. ha en fortsatt härlig dag och kram till dig.

Nilla Q said...

Ja men falukorv och makaroner är ju faktiskt riktigt gott!:)

Vi brukar göra stroganoff också, eller hel falukorv i ugn, där man skär korven i skivor fast inte helt igenom och stoppar i ost, lök, tomat (eller vad man vill) emellan.

Kram Pernilla

Snäckskalsdalen. said...

Ja, men visst är det gott! Här brukar vi göra snitt i den och lägga i lite senap, lite ost och tomat i varje skåra och sen in i ugnen! Med potatis och morötter till, gott!
Agneta kram

Maria - Wikers Liv said...

Tack fina, för dina ord om min klänning! Ja, kanske ni kan få se den på... ;) Klänning nr 55 kommer absolut säkert att flytta hem till mig någon gång ;)
Jag gillar falukorv skarpt, faktiskt! Har alltid gjort... Ena dotterns favorit när det gäller falukorv är korvstroganoff :) Själv äter jag den gärna med stuvade makaroner ;)
Kram/Maria

Bodil said...

Oj, så gott och vad avundsjuk jag blir. Det går inte att få tag i här i USA tyvärr.
Lyckansost, ät lite för mig med.
Kramar Bodil.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...