Wednesday 22 May 2013

Höstmagnolia

Hösten är här!
Det känns som om den bara dök upp helt plötsligt i vår trädgård, så där någongång i förra veckan. Visst har det japanska lönnträdet varit rött ett par veckor men det är nog björkarna som ändrat färg till sist och som gör att det känns så definitivt. Men tur är väll det för det är ju endast 12 dagar kvar av hösten. Första juli går vi in i vinterkvartalet här på andra sidan klotet.

Dagarna är korta nu och det känns att det blir mörkare och mörkare för var dag som går. Visst det är inte som straxt före jul i Sverige när det är mörkt redan kl.15 på eftermiddagen men efter 17 här så är det mörkt.  Men innan vi vet ordet av så vänder det och jag passar på att njuta det mörka och höstlika vädret som vi har även över vår vinter med en massa tända ljus och snart blir det även tid att ta fram glöggen. Inte så mycket för att fira jul utan snarare för att det passar så bra att värma sig med när man varit ute.

Men mitt i allt detta höstlika så väntar jag på att magnolian ska ta och bestämma sig för att blomma på riktigt. Den här knoppen är samma som jag visade för snart tre veckor sedan, inget mer har hänt. Ja förutom att några fler knoppar är på väg att förlora sitt bruna skyddshölje. Den magnolian vi köpte var en åretruntgrön variant så man ska få blommor flera gånger om året vilket ju passar bra här. Men det stod inget på "beskrivningen" om hu länge det tar innan knoppen bestämmer sig för att slå ut.

Den som lever för se!

Men visst är det lite dubbelt med magnolia och höst samtidigt! Upp och nervända världen helt klart.

Ha en fin onsdag!


17 comments:

Sirpa said...

Hej Anette! Mycket fint o färgglad har du i trädgården! Ja, eran vintertid börjar nu snart och det känns helt konstig:) när vi väntar att sommaren ska börja här!
Önskar dig en skön kväll och en fin torsdag!
Kram Sirpa♥

Kia said...

Blir lite konstigt när du skriver om höst och vi planerar inför sommaren. :)

Vet faktiskt inte om de luktar lika? Har jag inte tänkt på. Får kolla.

Ha en toppen dag!
kram Kia

TIDSOPTIMISTEN said...

Har också nyplanterade Magnolia träd i min trädgård, de kom ner i höstas så jag tror nog inte ens jag får en sån vit knopp detta år, vi får väl se. Lycka till åt dig också med utemöbel-inköp, det är inte lätt ;)

Kram Ullis

Fröken Tindra said...

Ja, nog tycker jag att ni har en upp- och nedvänd värld alltid! ;0)
Spännande att få se blomman slå ut. Någon gång... =0)
Kram!

mitt hjärtas fröjd å glädje said...

ja det känns ju lite konstigt att ni snart har vinter och det är glöggtider för det hör ju faktiskt vintern till ju:) jag tycker det är så gott..
Vad kul med en magnolia som blommar nu, den kommer säkert att slå ut så småningom, ser ut att bli en sån där stor blomma!
Jag hoppas komma igång med själva butiken inom de närmsta veckorna men det är verkligen mycket att tänka på och som tar såådan tid!!
Ja här ska jag sälja mina betong saker och lite annat, jag la ut lite till bilder idag på saker som kommit :) Det blir i lantliga romantiska och industriella stilen.

Ha det så fint.
Kramar Jennie

Snäckskalsdalen. said...

Ja, upp och nervända världen är det allt, eller ner och uppvända världen! Knoppen är jättevacker! Och det låter mysigt med höst, det tycker jag, för jag gillar hösten bäst!
Agneta kram

Maria - Wikers Liv said...

Så fin höst ni har!
Jag blev så varm inuti, när jag läste om din mans frieri på din favoritbar! Sååå vackert, fint och romantiskt! Hälsa honom det ;) :)
Var tvungen att berätta för mannen här hemma, för det var en sån fin grej, tycker jag!
På fredag öppnar de visst för säsong, om vädret tillåter! Kommer tänka på dig när jag hamnar där nästa gång ;) :)
Kram /Maria

Bara Sara said...

Hihi uppochnervända världen verkligen - ni med höst och vi med försommar! Kram Sara

Fiffiga Systrar said...

Vad konstigt det känns att ni har höst nu. vi som.äntligen börjar känna sommar! Kram från oss

tinajo said...

Ser i alla fall vackert ut! :-)

Haha, ja visst är jag en retsticka?! :-D

Black Iris said...

Det känns verkligen märkligt när du beskriver att ni har höst nu men jag vet ju att det är så.
Det känns faktiskt som höst här med idag för regnet piskar mot rutorna och det är så grått så grått..

Kram Maidi

åse said...

Känns lite märkligt att läsa ditt inlägg, det vi här precis lämnat bakom oss höst och vinter går ni nu tillmötes, medan vi inväntar sommaren. Härliga höstbilder är det i alla fall som du bjuder på.

Kram till dig

Bodil said...

Vad spännande med en magnolia knopp.
Vad fint det skiftar i er trädgård. Det känns så konstigt att ni har höst nu när vi har vår, så underligt.
Ha en underbar helg!
Kram Bodil.

Anette-Ljusa drömmar på landet said...

Nämen Gud så konstigt det känns...här är vi så längtande efter sommar och ljuset..och ni börjar ta fram glögg liksom !!

Ha en fin helg..kraaam

Sirpa said...

Hej Anette! Tittar in och vill önska dig en mysig helg!
Kram Sirpa♥

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla said...

Höstfint! ~Pernilla

Elin said...

Vilka härliga höstfärger! Jag måste säga att jag saknar den rosa vinterblommande magnolia vi hade i NZ... Så himla vacker!

Ha en jättefin vecka!
Kram Elin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...