Sunday 8 September 2013

Citron eller lime?

Ja eller varför inte båda delarna?
Vi har ju inte världens största trädgård så det gäller att utnyttja ytan. Modern teknik har gjort så att man numera inte behöver välja om man ska köpa ett citronträd eller ett limeträd om man vill ha båda två.
Man kan helt enkelt köpa ett träd som ger båda frukterna på en gång. Smart va?
Före planteringen
Efter planteringen

Små blomknoppar skymtar redan. Dock var den tydligt väldigt hungrig sa de när vi köpte den. Nu på våren behöver de mycket "mat" och trädets löv hade fått en liten gulaktig ton så på handelsträdgården rådde hon oss att åka hem och mata den på en gång.
 Så nu står den där i ny jord och med massor med god och näringsrik mat att gotta i sig. 
Äntligen har jag ett citronträd med bonus lime. Har sedan jag flyttade hit, snart 10 år sedan längtat efter att plantera ett citronträd. Tänk så praktiskt att bara gå ut och hämta sig en cirton när man behöver och inte alltid behöva komma ihåg att handla dem och om man glömmer behöva hoppa in  i bilen för att inhandla en. Nej nu hoppas jag på stor skörd så att man kan ha citroner i vattnet jämt, göra egen lemoncurd och annat gott på citron. Har ni några bra tips på vad man gör av citron eller lime också för den delen.

Hoppas att detta inlägg får er som kände er lite "skrämda" av mitt upptåg i förra inlägget. Verkar som om det skrämde iväg en del av er. Men välkomna tillbaka för nu blir det inga mer ormar här inte. 

Ha en fortsatt underbar söndag.


11 comments:

Lisa said...

Vad underbart att gå ut i trädgården och plocka sig en citron :). Blir kul att se dom växa fram.
Ha en härlig dag
Kram

tinajo said...

Mäh - vilken fiffig sak! Låter ju jättsmart, och så mycket lime & citron som min man har i vattnet så skulle han nog önska sig ett sådant där träd..! :-)

Min plats i solen said...

Hej Anette!

Vad fiffigt med ett träd som ger både citron och lime. Ympning är toppen. Vi har ett ympat äppelträd som ger olika sorters äpplen. :)

Och så läckert att ha klimatet för att kunna plantera citrusträd i trädgården. Vilken känsla att kunna gå ut och skörda sitt eget. :)

Mmm, det finns så mycket gott att göra med citron och lime. Lemon- eller limecurd, citronpaj, key lime pie och en massa annat gott. Jag använder mig mycket av citron och lime som smaksättare i mat. Ovärderliga.

Lycka till med ert fina träd och ha en fin söndag vännen.♥

Kram Lotta

Villa Ell said...

Så fräckt att ha two in one :-) tänk om man kunde göra så med tex hallon och blåbär hehe
Hoppas att det ger dig en stor citron/lime skörd!
Själv anv jag mest citron i vattnet, är inte så mycket för citroniga sötsaker...

Kram Sandra

Fröken Tindra said...

Här kom ju ett betydligt trevligare inlägg!! =0) Ett så´nt träd vill jag ha. Nu! Men det funkar ju inte... Skall bli intressant att följa utvecklingen på ert roliga träd.
Ha en fin start på veckan!
Kram!

fianathome said...

Vem vill INTE ha ett sånt träd. Vet ju bara hur ljuvligt underbara de där blommorna doftar!
Hoppas du får många frukter - mmm!
kram
Fia

Snäckskalsdalen. said...

Så häftigt! Citroner och lime som är så gott, jag använder det till nästan allt, jag har det på kött och potatis i salladen, ja för jämnan! Och blommar var det på ser jag. Kul!
Agneta kram

Anonymous said...

åhhh vilken skörd det kommer att bli : ) mums med citroner och lime kram Sofia

Charlie sa ... said...

Oh, så praktiskt ;)) Köp en, få två!

Jag gillar båda men för olika saker. Citron har jag pippi på just nu. Vill ha det i allt!

Vad härligt att ha ett eget träd under alla omständigheter! Jag tar bara citron eller bara lime any time ;)

Stor kram!
LOtta

Elin said...

Åh vilket perfekt träd, båda mina favoritcitrusar i samma!

Kom just på att jag inte har svarat på ditt mail, det kommer snart jag lovar! Ibland är jag så slarvig, jag läser mailen i mobilen och tänker att jag ska svara sen när jag sitter vid datorn... Och så blir det inte av. Bra att paketet kom fram i alla fall!

Jag måste säga att jag blev himla imponerad av er som hade ormarna runt halsen, det hade jag aldrig vågat! Jag vågar nog inte ens peta på en orm, tycker att dom är riktigt otäcka. För några år sedan hade vi två snokar som bodde under vår altan och ibland krälade dom upp och la sig och solade på altanen eller slingrade omkring i gräsmattan. Usch så otäckt det var! Även om snokar inte är farliga tycker jag väldigt illa om dom.

Nu är det dags för lite kvällsfika här. Ha det gott!
Kram Elin

Maria - Wikers Liv said...

WOW!!!! Vilket otroligt träd!!!
Perfekt att plocka både citron och lime när man vill! Blir allt lite avis! Men knappast avis på ormen runt halsen... HU! Men vad modiga ni är alla tre! Härliga bilder på er också!
Kram /Maria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...