Tuesday 16 April 2013

Den stora bakardagen

Tack för allt tillrop på mitt förra inlägg. I dag blir det lite bättre, bara trevliga bilder. 
Att jaga möss och städa efter dem tar på krafterna så man behöver något gott att äta. I helgen stod det förutom musjakt,  matlagning och bakning på schemat
 Hade fått tag på färsk jäst för en gångs skull och då vi skulle äta fisksoppa till middag passade det ju jättebra att svänga ihop några baguetter. Kom också på att det är gott med morötter och solrosfrön så det slängde jag ner. Dessutom så blir det ju "gömda grönsaker" som barnen äter om man har tur.
 Passade också på att göra kanelbullar då det var jättelänge sedan vi hade några sånna i huset.
Tur att det blev så många för när jag sedan bakade en morotskaka att ta med till jobbet så blev glasyren till den jättekonstig och rinnig. Stod i kylen över natten med hopp om att den skulle stelna men den var sås. Så jag fick ta med mig kanelbullar till barnens stora förtret och kolegornas stora lycka ( ja alla är svenskar!!)
Sedan blev det att laga lite köttfärsrätter och annat som är bra att ta fram när man har hektiga dagar och det är svårt att hinna med att laga middag. Vi har några veckor med flera galna dagar framför oss så det kommer att hjälpa att vi fylt på frysen. 
Brukar du laga en massa mat och bunkra upp i frysen?

Lite barhäng hann vi också med!

I går var jag på jobb hela dagen i Melbourne och det regnade men idag kommer det bli en fin dag. Hösten har anlänt och idag var det en kall start med +6 imorse och därav en rejäl dimma som precis lättat och släpt igenom solens strålar. Luften är sådär hög och klar och det luktar höst. Fast det är inte kallt längre, bara skönt. Nu ska jag ut och hänga upp tvätten i solen.

Ha en underbar dag!













10 comments:

Maria - Wikers Liv said...

Men oj vad flitig du varit i köket! Så mycket fina godsaker!
Apropå ditt förra inlägg... vi hade också möss i höstas. Det var något som jag mådde väldigt dåligt över och jag orkade inte ens skriva om det ;)
Jag såg två på vääääldigt nära håll t o m... :( Usch jag ryser när jag tänker på dem. Vi har också tätat överallt och funderade också på katt...hihi... Tur man kan le åt det nu... ;) TYdligen var/är det ett musår i Sverige iaf.
Ha det fint fina du!
Kram /Maria

Bokcaféet i byn said...

God morgon Anette!
Vilken köksinsats du gjort! Härligt när man väl är igång och skön känsla när frys är fylld och familjen fått ngt extra!
Mannen brukar baka en del bröd här så det finns ofta i frysen men mat lagar vi varje dag. Jobbar båda deltid så den som hämtar är hemma före 16 och därmed inga problem hinna med. Men det lär komma andra tider i framtiden och då är det verkligen perfekt att ha fryst mat att plocka fram. Bröden du bakat ser super smarriga ut! Ngt recept du vill dela med dig av? Kanelbullarna ser också ljuvliga ut, tur man just ätit frukost!
Här är det redan 10 grader och alldeles vindstilla. Plockade in några påskliljor från trädgården igår. Njutning!
Må så gott!
Kram Anna

Christina said...

Det som är så gott med kanelbullar!! Förstår att dina arbetskamrater var nöjda! Hade en mus i väggen i pannrummet i julas!! Och den dog där! Stanken var obeskrivlig! Inte ens katten ville gå in där. Tog 2 månader innan lukten försvann!/Lila-Christina

Life´s Silverlining and I said...

här lyser solen bara med sin frånvaro. Men så goda dina bullar ser ut! Ibland bunkrar jag upp med mat i frysen. Vi har för en vecka i taget och lite till. Kram Nilla

tinajo said...

Det händer om jag vet att det är något speciellt framför oss som gör att vi har mindre tid - bullar och sådant bunkrar jag dock ofta upp med i frysen! :-)

Anette-Ljusa drömmar på landet said...

Oj vad du har bakat mkt gott..morötter i brödet lät gott..blir litr extra saftigt kanske !!

natti natti...kraaaam

Bodil said...

Oj, så mycket gott du har gjort.
Kanelbullar måste jag också baka men jag har förlorat mitt recept, har du ett bra recept?
Jag lagr inte mycket och fryser in. Borde göra det men det blir aldrig av.
Har du bara Svenska jobbarkompisar, vad roligt. Vad jobbar du med?
Ha en fin dag!
Kram Bodil.

Snäckskalsdalen. said...

Oh, du hade en sån där dynamisk dag som jag går och väntar på att jag ska få! Det är så bra när man har den rätta inspirationen och får till många saker. Jag väntar......kanelbullarna är slut här och barninvasion väntas till helgen.....
Du har hög klar höst, här är det det där typiska vårdiset i luften!
Agneta kram

Bara Sara said...

Det är så skönt när det finns mycket u frysen att välja på men vi är inte ofta så bra på det tyvärr! Härliga bröd och bullar du bakat!

Min plats i solen said...

Det är härligt med sådana där mat- och bakdagar då det luktar gott lång väg. :) Här fylls det också på i frysen med jämna mellanrum. Framförallt denna tid på året är otroligt intensiv för oss alla och då är det skönt att kunna ha och bara plocka upp ur frysen om tid och ork tryter. Köttgrytor och sådant som chili con carne, köttfärssås och liknande brukar jag laga extra mycket av så att det blir till att frysa in också.

Kram på dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...