Sunday 3 March 2013

Ny leksak & ett avklarat kapitel

Vilken dag vi haft idag. Strålande sol från klarblå himmel och så där härligt varmt, precis lagom. Ja det var ett tag sedan det var sådär lagom att man orkade göra saker utomhus så idag var det dags. Men det var tillräckligt för att jag skulle lyckas med att bli lite lätt röd på vissa kroppsdelar som var i solen mer än andra, trots solkräm. Först blev det till att testa den nya leksaken, en "whipper snipper". En kanttrimmer så att man kommer åt i alla hörnen och mot staketet och kan hålla gräsmattan jämn och snygg.
Sedan hämtade vi några lass med täckbark till framsidan. Det var tre månader sedan vi gjorde klart baksidan och bara hade så att det räckte till en halv rabatt på ena sidan av framsidan. Nu har vi täckt allt under dagen.
Så här såg det ut i november när barken tog slut.
Samma ställe idag. Stor skillnad. Jag lade till och med själ märke till just nu hur mycket björkarna vuxit under samma tid. Helt otroligt!


 Svart täckbark ger fin kontrast till den gröna växtligheten. Tycker jag, det liksom förhöjer färgerna på västerna. Just nu kan det bitvis vara lite svårt att se då sommaren varit lång, varm och inte många droppar regn. Så speciellt gräsmattan är rätt brunbränd. Den har ändå hämtat sig nämnvärt sedan förra helgen då vi haft några dagar under gågna veckan med en hel del regn.

 Våra grannar passade på att titta förbi och se hur det gick för oss!


Lökarna som jag ska beställa till våren är det tänkt att jag ska plantera på framsidan lite här och där. Har ännu inte helt bestämt mig men är på god väg. Ordern ska vara inne på tisdag så jag får ta och göra slag i saken under måndagen.

Tjingeling!




11 comments:

Charlie sa ... said...

Vad vackert! jag tycker svart bark är toppen. Det används mycket här och det blir en fin kontrast som du skriver mot det gröna. Vad mycket det hänt nu i er trädgård! Det är verkligen stor skillnad.


Ljuset ser så där mjukt och skönt ut. Mmm....kan känna känslan. Eftermiddagssol är speciellt härligt tycker jag.

KRAM!!

Charlie sa ... said...

Vad vackert! jag tycker svart bark är toppen. Det används mycket här och det blir en fin kontrast som du skriver mot det gröna. Vad mycket det hänt nu i er trädgård! Det är verkligen stor skillnad.


Ljuset ser så där mjukt och skönt ut. Mmm....kan känna känslan. Eftermiddagssol är speciellt härligt tycker jag.

KRAM!!

Maria - Wikers Liv said...

Det växer verkligen så det knakar! ;) :) Ni är så duktiga på trädgårdsfix!
Sååå snyggt med den svarta barken!
Ert tegel på huset ser så fint ut!
Fina bilder!
Kram /Maria

mitt hjärtas fröjd å glädje said...

Ja det blir fint med den svarta barken i landen!
Så skönt att det är lite lagom varmt nu då hos er:)
Fina söta grannar ni har tycker jag hihi.
Kramar Jennie

Bodil said...

Åh, vad det låter skönt med värme och sol. Skönt att ni kan vara ute och hjuta.
Svart täckbark ser så himla fint ut.
Är din make svensk?
Varför hamnade du där ni bor?
Min familj stannar här i två veckor.
Kram Bodil.

Bokcaféet i byn said...

Hej Anette!
Vilket kul inlägg! Så mkt det hänt hemma hos er i trädgården! Jätte fint! Omgivingarna ser väldigt vackra ut också, förstås skönt med hörntomt och enorma vidder alldeles intill. Mysigt också med betande djur, vi har hästar intill oss. Underbar vårdag i Skåne idag. Tyvärr har mannen och jag "ärvt" sonens magsjuka så vi är rätt spaka här hemma. Men så är det!
Önskar dig och familjen en kommande fin vecka!
Kram Anna

OddStyle.dk said...

Hold da op det ser jo kæmpe godt ud :-) Herligt når solen titter frem, vi har næsten forår i DK - Skønt.

Håber du har haft en dejlig weekend :)

Ps. Jeg har en fin lille konkurrence på min blog, kig ind forbi hvis du/i har lyst til at deltage :-))

Kram OddStyle

OddStyle.dk said...

Hold da op det ser jo kæmpe godt ud :-) Herligt når solen titter frem, vi har næsten forår i DK - Skønt.

Håber du har haft en dejlig weekend :)

Ps. Jeg har en fin lille konkurrence på min blog, kig ind forbi hvis du/i har lyst til at deltage :-))

Kram OddStyle

A House With A View said...

Det ser så stilrent och snyggt ut i er trädgård. Fina linjer och former! Och jag håller med, bark gör mycket för intrycket, det ser genast välstädat och propert ut i rabatterna. Vad fint ni fått det och wow vad mkt det växt på kort tid!!

Kraaaaaaaaaaaam aka

tinajo said...

Ser rackarns fint ut - men vilket jobb det ligger bakom! :-)

Kia said...

Det är snyggt med den svarta täckbarken. Kul med planering av lökar. Lätt att sitta och pricka för vad man vill ha, värre sen när det är dags att betala. :)

Ha det toppen!
Kram Kia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...