Monday 10 February 2014

Minstingens flickrum före och efter

Visade hur min äldsta dotters rum blev när vi stälde in nytt skrivbord och byrå  häromdagen. Den stora byrån gick då att återanvända i ett annat rum, nämligen husets yngsta medlem. Så här såg hennes rum ut tidigare. Hon hade en träbrun byrå exakt likadan som sin storasyster. Denna har dock varit min en gång när jag bodde i Sverige. Då allt annat var vitt tänkte jag hela tiden att jag skulle måla om den men det blev aldrig av.
Vi började dock med att sätta upp några roliga boxhyllor på hennes vägg för "finsaker". De boxarna har stått och väntat väldigt länge vill jag lova. Som vanligt använde jag mig av papperslappsmetoden för att få dem där jag ville ha dem.

Några fina minnessaker från olika delar av världen. Barnvagnsskylt, svensk jultomte och en rosa dalahäst.

 Ut med den stora träbyrån och in med den nygamla vita.
Efter!
Rummet känns så mycket större trots att det bara är färgen som skiljer sig. Lilltjejen är lycklig och har nu snällt bett mig att måla om sängbordet i vitt så att "det passar in med det andra". Klart jag ska!
Vart den stora träfärgade byrån tagit vägen tänker jag inte visa, men den står mitt i vägen i vårt sovrum och jag har sprungit in i den typ hundra gånger redan. Vart den ska stå vet jag inte just nu!

Tjingeling på er alla!



15 comments:

Villa Ell said...

Så fint båda tjejerna har på sitt rum, det ser verkligen ombonat och hemtrevligt ut..
Får att hålla värmen i detta avlånga land så blir det till att baka bröd varje dag haha.. förstår att det inte är lika lockande i värmen...
Vi började med veckpeng när han var 7, då fick han 25 kr i veckan sen sen blev det lite slappt från oss och han fick inga pengar, blev lite då å då (ja så hemska är vi) jag följde bankens riktlinjer vad det rekommenderar! Så idag har jag kollat en gång till eftersom han blir 10 iår.
7 år 90kr/mån
8 år 100/mån
9 år 110/mån
10 år 130/mån

Han får hålla ordning på sitt rum, ja iaf städa undan en gång i veckan! städar han undan kan jag dammtorka och dammsuga... bädda sängen varje morgon (där är lite halvdant inte alltid det görs) jag kan be honom att duka när han ändå står och hänger i köket när jag lagar mat! När jag viker tvätt så får han ta in sin (inte alltid det heller)
Det finns väl inga MÅSTEN och schema vad man ska göra för att få veckopeng,(jo rummet ska städas) vi vill mer att det inte skall vara suck och stön när man ber om hjälp, är man hemma så kan man ta sin rentvätt och lägga in (okej jag avbryter ju inte om han kompisar hemma) man kan duka, ta fram mjölken!
Vi har ju åtta år mellan barnen och ibland (väldigt ofta) är han till stor hjälp med lillebror och det gör ju att man kanske inte står som en hök att sängen inte är bäddad...
Sen får han köpa ev tidningar, ibland lite godis (annars nallar han gärna från mig hehe)
mobilskal till telefonen har han fått betala själv (han har 5st), "småssaker" som jag tycker att man inte bara ska få sådär! Han gillar hockey-idol-kort då får han betala det!

Må så gott
Kram Sandra

Bodil said...

Vad fint det blev med hyllor och den vita byrån. Jättefint rum. Vad smart att sätta upp lappar för att se vart allt ska sitta.
Fin grön färg på väggen och läckert med en rosa dalahäst.
Är dina barn födda i Australien?

Jag såg att Sandra hade skrivit om veckopeng. Vi har inte börjat med Matilda ännu. Svårt att veta hur mycket de ska få.
Matilda bäddar sin säng varje dag. Städar upp eftersig när hon dragit ut mycket grejor i rummet eller nån annastans i huset och hon plockar bort allt porslin efter vi har ätit kvällsmat. Sen får hon hjälpa till att tömma diskmaskinen emellanåt och hjälpa till med tvätten men inte alltid. Så det är vad hon gör men hon får ingen veckopeng för det.
Ha en fin dag/kväll.
Kram Bodil.

Snäckskalsdalen. said...

Så fint det här rummet också blev och jag föll ju för tusenfotingen på sängkanten, sånt tycker jag är både fint och så älskar jag glada färger!
Gissar att de båda unga damerna är väldigt nöjda nu! Det skulle jag varit!
Veckopeng, jag minns när jag hade det, jag sparade allt, och köpte ingenting när jag väl hade egna pengar. Sen när jag blev äldre kom ju den där ketchupeffekten förstås.....

Agneta kram

tinajo said...

Ser jättefint ut! Kommer ihåg hur stort det kändes när mina föräldrar tapetserade om i mitt rum under uppväxten, som barn uppskattar man de små och större förändringarna! :-)

Jenny said...

Vad fint det blev! Och vad skönt att slippa måla, hehe. Hyllorna var riktigt snygga! Fiffigt sätt att sätta upp dem ;)
Ja, det blir nog liiiite för långt att åka hem till dig för ett homeparty, annars hade det varit superskoj!!
Kramar!

A House With A View said...

Wow vad himla fint det blivit!! Förstår att dottern är helnöjd :) Blir perfekt att måla nattduksbordet vitt men det skulle nog inte bli helt tokigt att måla i en smutsrosa färg heller som tar upp färgen i övriga rummet :) Men då krävs förstås vita föremål på nattduksbordet för att inte göra det för rörigt.

Kramiz aka

Anonymous said...

jättefint : ) kram Sofia

Jenny said...

Hej Anette!
Åh vad fint det blev i båda tjejernas rum!!:)

Ser att de andra skriver om veckopeng. Min bonusdotter Tindra som fyller 13 i höst får 40kr i veckan, då ska hon hjälpa till med att bla duka av efter middagen, annars fryser pengarna inne;)

Kraam Jenny

Kia said...

Lite ny färg kan göra stora förändringar! Fint blev det med boxarna.

Ha det bra!
Kram Kia

Maria - Wikers Liv said...

Aaaaaaj, det gör så oooont att springa in i möbelhörn! :(

Så fint det blev i lilltjejens rum också! Tänk att de "lär sig" att matcha redan i unga år! Bara för dig att måla nu då ;)
Kram vännen!
/Maria

fianathome said...

Så fint ni gjort! Jättefina rum hos båda tjejerna.
kram
Fia

Nilla Q said...

Vilket helt underbart barnrum! Älskar färgerna!!

Kram Pernilla

Home2tiny said...

Vilka fina barnrum o visst blev det skillnad med den vita byrån, kul att dottern vill måla sitt sängbord också, hon har känsla för inredning redan. Aj, aj akta dina tår inte kul att bryta någon.....Kramisar Tina

Bodil said...

Aha, pepparkorn, det ska jag absolut pröva, vitpepparkorn?
Tack för tipset!
Kul att du gillade mitt lampfynd.
Kram Bodil.

Bokcaféet i byn said...

God morgon Anette!
Hoppas ni haft en bra dag! Här är det snöblandat regn som inlett denna dag. Men sol utlovas!
Så jätte fint det blev även på Sofias rum! Vi har just gjort iordning lite på storebrors rum. En stor säng har fått flytta upp från gästrummet till hans rum och hans minde säng har vi gjort mysig soffa av på rummet. Han älskar den och så mysigt att kunna ligga i hans säng och läsa bok innan sovdags istället för att sitta bredvid på en stol.
Läskigt med bränderna i ert närområde. Ja Australien är naturens land på gott och ont!
Längtar dit mellan varven, har inte varit i Melbourne nu sedan 2007. Älskade ljuset och naturen! Men landet ligger kvar och när pojkarna blir äldre kuskar vi gärna runt där med dem.
Må så gott! Vi hörs!
Kram Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...