Tuesday 10 May 2011

Svårt att hitta grejer man vill ha

Jag vill ha en sådan här! En sådan som på bilden här nedanför. En helt vanlig badkarskran med duschslang som sitter ihopkopplad med kranen. På kranen finns en omställningsknapp som gör att man enkelt och självklart kan välja mellan om man vill använda duschen eller helt enkelt bara fylla badkaret på snabbast möjliga sätt, med kran. Ska det vara för mycket begärt kan man undra?

Ja tydligen är det så, åtminstone i detta (höll på att skriva avlånga) land. Kan inte direkt påstå att jag sett några i något hus jag någonsin besökt och när jag berättat om min "uppfinning", så har folk tyckt att det varit rätt fiffigt!! Den ni ser på bilden här är väl en så där 5 år gammal skulle jag tro. När vi flytta in fanns bara en vanlig kran inget annat men så gick den sönder. Sånär vi skulle byta så slängde jag ur mig till rörmokaren att kanske fanns det något ...och så beskrev jag nedanstående. Jag ska kolla sa han och kom tillbaka med denna. Att den är toppen vet vilken svensk som helst för vi har den överallt i våra badkar, ja nästan. Så jag antar att det är inget man ifrågasätter. Men tänk efter så fattar ni att den är guld värd i vissa lägen, speciellt om man har små barn.

Hemma i nuvarande badkaret.


Så nu när vi bygger nytt vill vi förstås ha denna finurliga "uppfinning" igen men si det gick inte. När vi gjorde våra tillval av kranar och dylikt sa vi till att vi ville ha en sådan badkarskran. Tjejen visste inte vad vi prata om och nästan inte heller de på rörmokerifirman. Inte förrän vi sa att de ser ut som telefoner, ja då visste han och kom dragande med nedanstående.


En telefon!  via: Recollections



Visst är den söt men den passar inte i ett modernt hus utan i ett från sekelskiftet. Detta var allt de hade. Så jag tog saken i egna  händer och efter mycket letande och med bild på vad jag hade i mitt nuvarande badkar fick jag till slut tag på följande Detta är en shower / bath mixer diverter. Den sätts in i väggen och sedan sätter man in en kran där det passar i badkaret och en handdusch där man vill ha den. Tänk så enkelt men ändå så krångligt! Den kostade $225 hos den firman och bara några dagar efter så såg jag liknande av annat märke i en katalog som damp ner i brevlådan för bara $89. Detta fick mig att googla för att undersöka marknaden lite nu när jag hade ett namn för produkten jag sökte. Det visade sig att det finns en shower/bath mix diverter i varje "badrumskrans serie", så en uppsjö med andra ord. Prislappen varierade från $59 till $700 så det är som allt annat en fråga om kvalité och märke. Men det finns en lösning iallafall.



Detta är en shower/bath mix diverter!
 via: bathroomwarehouse

I morgon ska jag ta och ringa upp byggfirman och berätta vad jag hittat och sedan låta dem göra resten.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...