Saturday 28 May 2011

Rabarber...

...har vi gott om. Då hela familjen gillar rabarber måste den flytta med oss. Det är en mycket god rabarber och den är sååå röd till färgen. Som om inte detta vore nog så har den anor. Jag fick den utav min svärfar, som blev jätteglad av att få dela med sig av sina plantor till en likasinnad rabarberälskare. Han i sin tur hade fått plantan med sig från sitt barndomshem utanför Werribee av sin pappa. Så plantan är minst 45-50 år har vi räknat ut. Vi har ännu inte löst problemet med vem som ska se efter den under vårt tillfälliga boende. För att kunna njuta rabarber nu i vinter när vi inte kommer ha den utanför husknuten har jag fryst in en del, så att vi har att ta av. Bara regnet håller uppe några dagar så att det torkar upp lite blir det till att "packa ner" lite plantor för vidare transport också.




I går kväll, fredag, passade vi på att fira lite. Det blev en Boeuf Bourguignon gryta till middag som avslutades med en rabarberpaj och ett glas rött.


Det vi firade var att kontraktet nu är påskrivet och klart samt att vi nu har det i vår hand, ja en kopia förstås.  Samt att på tisdag så ska bygget påbörjas. En mindre detalj att fira var också att vi nu hittat den badkarskran med duschslang som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Tack vare kunniga Cindy på Eastcoast Plumbtech i Traralgon så var det inga problem alls. Hon visste precis vad jag pratade om.

4 comments:

Anonymous said...

Hej Anette!
Tack för besöket hos mig, nu hittade ju jag hit till dig! Vad spännande med ert husbygge och att du bor i Australien:) Jag har lagt till mig som följare av din blogg, det ska bli spännande att få hänga med på ert husbygge! Grattis till påskrivet kontrakt!

Kraam Jenny/Hemma på Kråkered

The House That A-M Built said...

I have always love Rhubarb, My grandmother used to cook it for us all the time. Congrats on your new home! A-M xx

Framgångsbyran said...

Vad häftigt att äta rabarber med anor hos er! Låt oss gärna få ta del av hur plantan tas om hand, det verkar vara en utmaning.
Grattis till påskrivet kontrakt och kran!
Kramar från en trött syster (jobbade på en studentfest igår!!! Urk))

Anette Ryan said...

Ja mina gamla rabarber är allt fina grejer. Men vi hade så kul häromkvällen Denis och jag när han läste och översatte. Då fick vi veta att på engelska har rabarbern rötter, ja alltså sådana som växer i marken och att min svärfar egentligen var en hon! Ja att översättningsverktyget var galet visste jag sedan tidigare men att det var så rolig hade jag ingen aning om :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...