Thursday 19 May 2011

Läsning av det finstilta

Förra torsdagen fick vi hem vår pärm. Den innehöll färdiga ritningar av huset in- och utvändigt, alla offerter och specificeringar på allt som vi valt så här långt. Dessutom byggkontraktet, det lagliga dokumentet där allt om förseningar och vems fel saker kan vara etc står. Vi började läsa igenom det och upptäckte en mängd fel och slarv, ganska stora sådana. Som att våra namn inte var rätt någonstans och att tomtnumret och gatunumret var olika på alla håll. Denis lämna tillbaka det i måndags till en rätt generad försäljare som bad tusen gånger om ursäkt och sa att det skulle åtgärdas. I tisdags levererades den nya pärmen till vår dörr.

Jag satte mig ner nu på eftermiddagen för att läsa igenom den och man kan ju somna för mindre. Den del som är kontraktet är ju nästan obegriplig så som de flesta lagliga texter är. Han sedan bara börja gå igenom delar av offerten och specificeringen och där är det återigen de externa som inte helt håller måttet. Tjejen som hjälpte mig att sätta ihop alla färgerna på husets insida var bra på det men att skriva ner det och få det rätt är verkligen inte hennes starka sida!! Hittade återigen flera misstag som jag måste prata med dem om innan vi kan skriva under allt. Men ihop med läsningen njöt jag en kopp kaffe och  nybakade choc-chip cookies så det var inte helt fel trots allt.



I kväll ska vi signera det som går då det är ett antal sidor. Man ska inte bara skriva under utan även signera VARJE sida, både fram och bak. Kanske ännu en kopp kaffe med kaka skulle underlätta?

1 comment:

Tingeltangel said...

Hej! Tack för din kommentar till mig. Så spännande att läsa om ditt husprojekt i Australien. Det ska bli roligt att komma tillbaka och se mer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...