Tuesday 12 April 2011

Husfasad

För någon vecka sedan hoppade vi in i bilen för att göra en tur till närmsta stad, Traralgon för att titta på husfasader. Bilen packades full med underhållning för barn så som böcker, dockor och ritsaker men även en mängd nyttiga (ja relativt iallafall) gosaker för att hålla de små liven lyckliga, medan Denis och jag krusade gata upp och ner. Jag satt med kameran i högsta hugg för att kunna fota ut genom bilfönstret. Måste erkänna att det kändes ganska märkligt att sitta och smyga med en kamera så där och ta bilder av folks hus. Tur att man har mörka vindrutor så att ingen kan se in vad man gör.

Emily redo för bilturen.
Sofia något fundersam.
Vår glada chaufför. 
Den glade fotografen.


Måste säga att det svåraste är att välja hur man gör framsidan på huset. Själva huset kommer att byggas i tegel och det finns i en uppsjö med färger och former och för att inte tala om murbruket. En av anledningarna till att det blir ett tegelhus är att det finns regler för hur ett hus får och måste se ut i det område vi bygger, allt för att få ett likvärdigt prisläge på området. När man så bygger sitt tegelhus lägger man till en fasad enligt senaste modetrenden. Många fasader är väldigt "tunga" och mörka i färgen och de påminner mycket om ett mausoleum på något sätt. Det enda jag vet just nu är att jag inte vill bo i ett mörkt mausoleum! Så jag utgår ifrån det.

Här är ett exempel på hur jag inte vill ha det.
www.realestate.com.au

Poppis är att man på framsidan lämnar en del av själva teglet synligt och kompletterar utseendet med att lägga på putsfasad på tex den utskjutande delen runt några fönster. Det är även så att man gillar pelare i olika form och färg till detta för att matcha. Jag är lite sugen på pelare klädda (de som håller upp förstubron) i sten/skifferskivor. Här nedan har jag hittat några fasader som jag gillar.

www.dennisfamily.com.au
www.dennisfamily.com.au
www.dennisfamily.com.au


Bilderna här nedan har jag själv tagit under vår biltur, därav kvaliten ibland.
Detta hus är byggt av samma firma som vi har anlitat.



Här kan ni se den sten/skifferklädda pelaren jag pratade om tidigare.



Eller varför inte bygga ett slott när man ändå håller på. Detta enorma hus är ett privathus i Traralgon, i ett vanligt bostadsområde. Bilden är tagen från en lekpark som de har som granne så det är inte slottsherrens marker man ser. Runt huset är ett vanligt plankstaket men framsidan har en tegelstensmur täckt av puts, runt 2 meter hög. Grindarna in till detta hus är av svart järnsmide, precis som ett slott.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...