Monday 12 May 2014

Smart upphängningsannordning för tavelvägg

Så roligt att läsa alla glada tillrop i  mitt förra inlägg om takodlingarna. Jag kommer definitivt att gå förbi där igen bara för att det var så himla mysigt. Förhoppningsvis tillåter vädret att jag tar mig en fika där.
Visade ju nyligen hur min tavelvägg kommit på plats. I dag tänkte jag dela med mig av hur jag gick tillväga och vad jag använt mig av som gjorde det så himla mycket enklare.


Jag började med att kolla vilka ramar jag hade hemma och så gick jag runt till våra "Op-shops" (typ Myrorna) där det alltid finns billiga ramar plus att det blev några inköpta i någon "2-dollar shop". En flaska svart sprayfärg och så var det klart att börja. 
Ja självklart en tom vägg förståss att såtta upp tavlorna på. Ett steg som jag glömde fotografera var att jag lade ut alla ramar på golvet och ordnade dem i ett mönster som jag tyckte passa bra med de olika storlekarna och jag såg också vad jag behövde skaffa extra av innan jag gav mig på den tomma väggen.
Jag började med att spänna upp en tråd på väggen som jag satte fast med hjälp av "kludd". Kontrollerade med vattpasset att det var en vågrätt linje.

Därefter utgick jag från mitten av snöret och så upp med tavlan så att nedre delen av ramen hamna längsmed snörlinjen. När första raden var klar var det bara att bygga uppåt från mitten och ut mor sidorna.

Jag har alltså inte använt mig av spik eller krokar. Jag har köpt klisterhängen som sedan lätt kan tas bort utan att göra åverkan och skada på väggen eller färgen. Finns också som krokar och är väldigt användbara när man hyr och inte får göra hål i väggen. Dessa lämnar inga märken efter sig. 
Dessutom lätta att fästa och ta ner då det är precis samma sak som kardborrband.
Beroende på ramens storlek väljer man antalet. Dock är ramarna nästan alltid något bredare så man bör välja bilden innan man sätter dit kardborrbanden och sätter upp ramarna på väggen. 
Så där blev det med ny matta och alla tavlor på plats. Så himla enkelt att jag nog kommer använda mig av det igen . Speciellt om det ska upp mer än en tavla i taget och det ska vara precisionsresultat.

Tjingeling!

Ha en härlig majvecka!














8 comments:

Anette-Ljusa drömmar på landet said...

Vilket smart tips ! Det är verkligen snyggt med tavelvägg och skoj med lite udda ramar !

Stor kram till dej

Jenny said...

Hej Anette!
Bra tips du delar med dig av:)
Din tavelvägg blev ju jättefin!

Härligt ställe du visade bilder från i förra inlägget!

Ha det gott,

Kraam Jenny

Kia said...

Smart bara de håller! :)
Kul idé med odlingarna. Undra om inte jag har läst om nån sådant??
Bra grej i alla fall.

HA en toppen vecka!
Kram Kia

Villa Ell said...

Hur bra som helst när man kan fynda olika ramar!! Väggen blev jättefin!
Jag är kass på att framkalla kort, alla ligger i datan! Man borde tagit sig i kragen från början och fått de framkallade nu har man ju hur många som helst! Tom svärmor har frågat efter bilder på barnen, det ger ju en en spark där bak att sätta igång!!
Må så gott
Kramar Sandra

Nilla Q said...

Lite jobb förstår jag, men supersnyggt blev det!!!

kram Pernilla

fianathome said...

Så fiffigt!! Blev jättefint.
kram
fia

Maria - Wikers Liv said...

Vilken smart grej! Vad noggrann du är, och det blir ju bäst resultat då också ;) =) Kanonsnyggt!
Kram/Maria

Black Iris said...

Det där hade nog jag aldrig klarat.. Att få det så jämt och snyggt men vad bra att slippa spika..

Kram Maidi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...