Friday 7 March 2014

Ny köksleksak & bubbel

Här är min nya köksleksak. En soadstream eller "bubbelmaskin"!
 Jag dricker en hel del bubbelvatten och här i Australien finns det väldigt lite saker som inte har socker i sig. Till och med allt smaksatt vatten har socker i sig, om än lite. Inte heller har det funnits vanligt bubbelvatten hela tiden jag bott här, det är "förhållandevis" nytt. Då jag är en ganska stor konsument av bubbelvatten har jag funderat kring om det inte skulle vara både billigare och även mera miljömässigt bättre i längden att göra sitt egna bubbelvatten.

Så för kanske ett år sedan började jag se dessa gamla "80-tals" maskiner dyka upp i reklamkatalogerna överallt. Men inte förrän ett par veckor sedan sprang jag på en som faktiskt hade en Sodastream hemma. Jag kunde ställa mina frågor och även få smaka om bubblorna var bra.

Så här ser ni resultatet av det mötet. Snygg svart maskin där man enkelt och snabbt fyller på bubblor i flaskan och sedan kan man ju förståss smaksätta den lite som man vill. Citron är en favorit eller frusna hallon. Jag hoppas på att vårt citronträd så småningom ska bära frukt så att jag kan använda dem till bland annat detta. Sedan kan man ju också självklart göra läsk men det är inget stort behov alls i vår familj så jag antar att det kommer jag inte att ens prova.
Gillar du bubbelvatten eller vanligt kranvatten?

Bubblevatten är livets goda!

Skål och trevlig helg mina vänner!


6 comments:

Snäckskalsdalen. said...

Oh, ja, bubbelvatten är gott! Så många kartonger fulla med stora flaskor som jag släpat hem, Loka eller Ramlösa, så när vi byggde för 7-8 år sedan stod det helt klart att vi ville ha ett kylskåp där kolsyrat vatten kommer ur dörren och det är vårt egna vatten från djupt ner i berget. Det är så gott så jag känner mig som en häst, dom vill ju helst ha sitt egna vatten (även om det är ljummet och avslaget och på gränsen till dåligt, så lär dom föredra det framför ett främmande vatten...har jag hört). Det kommer från ett hål i berget som jag tror var typ 160 meter ner eller liknande. Och det är så gott!
Det var bra att du hittade en Sodastreamer. Här är ju vatten en stor grej i affärerna, hylla efter hylla med olika märken och smaker. Men när jag var i Norge nyss så var det vanliga med icke kolsyrat vatten.
Jag tror du kommer få väldig glädje av din streamer. Det är något med dom där bubblorna som gör att det blir så gott.
Agneta kram

HWIT BLOGG said...

Åh bubbelvatten! Jag är beroende av bubbelvatten säger min man! Vi har visserligen ett otroligt gott kranvatten här på ön men ändå släpar jag på dessa literflaskor varje vecka, kanske man skulle köpa sig en sån där maskin...
Jag läste någonstans att man kunde köra vanligt vitt vin i en sån sodastream så blev det gott bubbelvin! Ja vem vet...ha ha..
Ha nu en skön helg vännen!
Varmaste kramen från ett kyligt Öland och Titti

Bokcaféet i byn said...

Hej Anette!
Jag gillar både och! Men alltid tyckt det är slöseri med resurser att köpa kolsyrat. Men med en egen streamer slipper man förstås det dåliga samvetet. Perfekt under era varma somrar! Det lät busgott att lägga i några hallon! Här hemma pressades det apelsinjuice imorse för att få i oss lite vitaminer. Jag och lilleman är vrålförkylda. Trist men sånt går över.
Önskar er en trevlig helg down under!
Kram Anna

Charlie sa ... said...

Bubbelmaskin - så bra! Jag har seriöst funderat på en jag med. Dricker mängder och vill också ha det helt osötat. Just nu dricker jag Poland Spring. Priset är ok men det är säkert bättre att göra själv.

Snygg svart maskin gör ju inte saken sämre ;)

Trevlig helg!!
KRAM

Villa Ell said...

Jag dricker gärna bubbelvatten!känns lite som det mättar! Hemma har vi inget bubbelvatten/maskin men på jobbet har vi så där dricker jag!

Tack nu är vi friska! Därför kändes det så skönt att få städa idag, vädra, damma dammsuga för att få bort det!
Bra att ge dom varsin dag att välja, fast kan ju förstå sen när man haft sin dag att man inte tycker det är roligt men det är lärorikt det med!
Lät som riktiga godsaker och perfekt att kunna fylla frysen nu!
Nja sådär lugn helg, åker söderut på hockeycup imorgon så kl ringer kl 4 ZZZznnnnark

Ha en fortsatt trevlig helg
Kram Sandra

Maria - Wikers Liv said...

Stilren och snygg!
Vi köpte en sodastream för 5-10 år sedan, typ. Den var ganska klumpig, bland de första som dök upp igen på nytt efter 80-talet. vi gjorde läsk till helger och vatten till vardags. Smidigt att slippa släpa hem stora tunga flaskor. Numera har vi både vanligt vatten och bubbelvatten att ta från "vattenmaskinen" i kylskåpsdörren ;)
Så kul att få H&M! Klart du måste kika in där! Jag har faktiskt hittat en hel del snyggt på H&M, på sista tiden :)
Kram och ha en härlig helg!
/Maria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...